+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 7 van 7

Onderwerp: Pionnen van Erdogan

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    41

Pionnen van Erdogan

Pionnen van Erdogan

Duizenden vluchtelingen in Turkije werden in maart door de Turkse president Erdogan aangemoedigd om naar Europa te gaan. Maar de grens bleef dicht. Een portret van drie mensen die gebruikt werden in een Turks steekspel om de EU onder druk te zetten.

Op 29 februari verzilvert prutserdogan het bewijs geen medelijden te hebben met vluchtelingen en de grenzen naar Europa open te zetten. Duizenden vluchtelingen in Turkije pakken hun spullen, trekken de deur achter zich dicht, zeggen de huur op en reizen naar de grens met Griekenland. Turkije zet vanuit Istanbul gratis bussen in naar de grenspost Pazarkule. De weg naar Europa ligt open.

Met zijn oproep aan vluchtelingen wil Erdogan de druk op Europa opvoeren om de Turkije-deal te verlengen en meer geld beschikbaar te stellen voor de opvang van vluchtelingen in Turkije: het land vangt 3,7 miljoen vluchtelingen op. Ook wil Turkije steun van de Navo in de strijd in Syrië.

Maar Griekenland houdt de grenzen potdicht. Het land weet zich gesteund door de Europese Unie, dat diep in de buidel tast om de buitengrenzen te verstevigen. Turkije dirigeert vluchtelingen niettemin richting de grens. De Griekse grenspolitie reageert daarop met traangas en geweld.

De duizenden vluchtelingen zitten daarna nog wekenlang in een niemandsland, hopend op een doorbraak. Ze zijn gebruikt als pionnen in een politiek spel, maar nu dat spel stagneert, weet Turkije zich geen raad met deze vluchtelingen.

Dan bereikt Covid-19 Turkije. Op 26 maart wordt het provisorische kamp in de nacht afgebroken. De Turkse politie steekt tenten in brand en dwingt de vluchtelingen in bussen te stappen. De daaropvolgende weken volgt journalistiek onderzoeksbureau Lighthouse Reports voor Trouw dertig van deze vluchtelingen. Ze ondergaan vernederingen en geweld, worden vastgezet in gevangenissen, ze hebben amper toegang tot eerste levensbehoeften. Processen voor het verkrijgen van de standaard eenjarige verblijfsvergunningen worden in de wacht gezet, ze worden bedreigd met deportatie naar Noord-Syrië. Sommigen keren terug naar hun familie, anderen eindigen op straat of zitten nog steeds vast.

Hoeveel vluchtelingen naar Pazarkule trokken, is onduidelijk. Directeur Natalie Gruber van hulporganisatie Josoor, die eten en andere levensmiddelen distribueerde bij de grens, schat hun aantal op 20.000. Human Rights Watch houdt het op 40.000, gebaseerd op cijfers van andere ngo's, maar sluit niet uit dat sommige mensen dubbel of zelfs drie keer zijn geteld. Ten tijde van de evacuatie waren er nog 7000 mensen, schat Josoor. Het Turkse ministerie van binnenlandse zaken meldde op 27 maart dat er 5800 personen geëvacueerd werden.

'Mensen werden geslagen als ze klaagden of niet netjes in de rij stonden'
    Ahmad Al Hammoud (24)

Op 1 maart komt Ahmad Al Hammoud bij de grens aan. Als hij in de rij voor eten staat, moedigt de Turkse politie hem aan: "Ga naar Griekenland, gooi stenen. In de rij staan voor eten brengt je niet naar Griekenland." Ahmad ziet verschillende mensen de rij verlaten om stenen en traangas te gooien naar de Griekse politie. Dat traangas krijgen ze volgens hem van de Turkse politie.

Hij heeft genoeg van zijn leven in Turkije. Noord-Syrië is geen optie: "Ik ben bang dat Assads regime daar de controle krijgt en dan moet ik het leger in." Als het coronavirus beteugeld is, zal hij de grens weer proberen over te steken. "In het Arabisch zeggen we: degene die verdrinkt, houdt zich vast aan een strohalm."

'Ik wilde dat ik dood gegaan was aan de grens'
    Ibrahim Madani (41)

Het is niet de eerste keer dat Ibrahim Madani naar Europa probeert te komen. Afgelopen winter waagde hij zich al twee keer aan de overtocht. Bij de tweede poging overleed zijn reisgenoot. "Ik wilde dat ik ook dood gegaan was toen de Griekse grenspolitie me terug duwde naar Turkije."

Inmiddels is hij vijf maanden in Turkije. "Turkije is een mooi land om als toerist te bezoeken, maar niet om te wonen", zegt hij. Een verblijfsvergunning bezit hij niet.

Hij werd naar Istanbul gebracht, drie uur verderop. Veertien dagen zat hij hij er vast. Eten kwam in kleine hoeveelheden. "We noemden het proefmonsters, zo weinig was het." Als de politie de groep vraagt om deportatiepapieren te ondertekenen, breekt een protest uit. De ordepolitie slaat de demonstratie neer. "Uiteindelijk vroegen ze ons waar we heen wilden. We zeiden dat we terug wilden naar de grens, maar ons antwoord deed er niet toe. We zijn op straat gezet. Ik woon nu bij een vriend in huis in Istanbul. Ik weet niet hoelang ik hier kan blijven."

Als Erdogan haar nog een keer zou uitnodigen naar de grens te gaan, gaat ze niet. Vastberaden: "We worden gebruikt voor zijn politieke agenda. Als ik geld bij elkaar weet te krijgen, probeer ik de grens over te steken met een smokkelaar."

Heel artikel: https://www.trouw.nl/buitenland/syri...ogan~b4393f67/

realbeyefendi Avatar van Beyefendi
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    13.828
    Waarom laten ze deze vluchtelingen niet toe in Europa, als Turkije niet veilig is?
    Schandalig vind ik dat.
    All my life!
    bitti bitti chp bitti

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    318
    payandeh is een schandelijke pion daarom

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    41
    Citaat Geplaatst door Beyefendi Bekijk reactie
    Waarom laten ze deze vluchtelingen niet toe in Europa, als Turkije niet veilig is?
    Schandalig vind ik dat.
    Dat is het resultaat van een corrupte 2e hands coalitie. MusaCelik1989 jij bent slaapverwekkend om naar te luisteren net als je idool.

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    318
    Dat is het resultaat van een corrupte 2e hands coalitie schandelijke payandeh. schandelijke payandeh jij bent slaapverwekkend om naar te luisteren net als je idool.

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    41
    Citaat Geplaatst door MusaCelik1989 Bekijk reactie
    Dat is het resultaat van een corrupte 2e hands coalitie schandelijke payandeh. schandelijke payandeh jij bent slaapverwekkend om naar te luisteren net als je idool.
    Het is gewoon een Schurkse president ipv Turkse.

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    318
    Payandeh is gewoon een schurkse hondje van geert wilders

Bookmarks

Bookmarks

Berichtregels