Google zoeken

ChitChat Nieuws & actualiteiten Sport Studie & Werk Liefde & relaties Verhalen Contact gezocht Comedy hoekje Turkse trouwpartijen

+ Reageer op onderwerp
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van 20

Onderwerp: Wie heeft er heimwee, Fernweh of Hinausweh?

MM Avatar van Alaturqa
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    11.059

Wie heeft er heimwee, Fernweh of Hinausweh?

Heimwee is een Duits leenwoord, waarmee een verlangen of weemoed wordt uitgedrukt naar de geborgenheid en zekerheid van het bekende. Heimwee speelt vooral als men op een onbekende plek is, bijvoorbeeld op vakantie naar een tot dan ongewone bestemming.

Heimwee is een onderwerp waar men in de literatuur veel gebruik van maakt: onder andere Daniel Defoe's Robinson Crusoe vertelt hierover.

Duits kent ook een woord voor het tegenovergestelde: Fernweh, wat staat voor het verlangen naar onbekende situaties. Dit woord is echter niet doorgedrongen in het Nederlands. Een ander tegengesteld woord is Hinausweh (terugkeer-misselijkheid), wat slaat op de tegenzin om na elders te zijn geweest weer terug te moeten keren naar huis.

Heb jij heimwee wanneer je ver van huis/familie/bekenden bent? Hoe ga je hiermee om?
    Alles wat je achterlaat is wat je bent..

turqa

Wereld Ster Avatar van Nimet
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    6.614
    Ik heb heimwee, maar zal er vanavond wat meer over typen.
    Mesned-i hüsn üzre sen ben hâk-i rehde pâymâl
    Mûr hâlin nice arz ede Süleyman'ım sana ...

Semanticus Avatar van AHfilterkoffie
    Status
    Ik ben gezegend met de gave om iedereen binnen een straal van 6 meter te kunnen negeren.
    Geslacht
    Man
    Reacties
    2.846
    Heimwee is een heel raar gevoel.

Als ik op een andere, vreemde plek ben, mis ik mijn thuis, Nederland, de auto's, bus 21 die om de tien minuten rijdt en ik kan herkennen aan het geluid, de kinderen buiten die gillen, de plekken van de lampenschakelaars op de muur die in het donker vertrouwd zijn. Kortom alles.

Maar als ik weer terug ben, mis ik die vreemde plek.

Het wordt ingewikkelder.

Elk jaar gaan wij naar Turkije, soms zelfs twee keer per jaar (in de winter.)
    Dit jaar gaan we voor het eerst in 10 jaar niet in de zomervakantie naar Turkije. Heel vreemd, maar goed, daar wil ik het niet over hebben.

Elk jaar gaan we naar Turkije, naar ons dorpje. Het is een vertrouwd plekje geworden, ik ken elk straatje in het dorp, ik ken elk steen op de grond, ik herken de geluiden van de vogels in de ochtend, ik hoor nu zelfs het geluid van de Ezan van de kleine moskee onder het huis van mijn opa en oma nog in mijn hoofd galmen. Deze plek is mij vertrouwd, ik ken het en toch mis ik het elk jaar weer. Elk jaar ben ik daar 6 weken en elk jaar mis ik het, heb ik weer heimwee.

Hoe kan dat? Ik ben daar niet opgegroeid of geboren. Maar toch mis ik het. Ik mis hoe de opa's op de houten bankjes zitten te wachten op het middaggebed, hoe de Imam komt aanlopen om even een praatje te maken. De drie maaltijden per dag, de batirik, het voedsel, de warmte die aangeboden wordt door zowel het weer als de mensen.

Ik mis mijn dorp als ik hier ben en toch mis ik Nederland als ik daar ben.

Had ik niet gezegd dat heimwee een heel raar gevoel was?

PS: Ik kan heel sentimenteel overkomen nu, maar dat komt omdat ik dit liedje luister en meteen aan mijn dorp moet denken.

http://www.youtube.com/watch?v=GZJtm505rpA

Die ellenlange wegen (het duurt een half uur voordat je in Karaman bent) die eindeloos lijken, de drukkende warmte, de wind die door het raam zich heen wringt naar binnen en in je gezicht blaast, terwijl om je heen de groene bomen schieten en tussendoor een ''çesme'' in de natuur met ijskoud water is te zien vanuit de auto... Heerlijk. Ik heb heimwee
    Laatst gewijzigd door AHfilterkoffie: 01-04-2009 om 16:25
    `
    "Why do you live?"
    "Because I have something worth living for."

. Avatar van neszrin66
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    5.173
    Ik heb nooit heimwee, als ik in het buitenland ben zonder ouders ofzo voelt het heel fijn. Ama aklim hep annemde, als ik dan weer terug bent voelt het ook weer net zo goed.
    kuş olup göklerde uçacagim.

Allah knows. Avatar van Kelebek.
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    16.185
    Ik heb altijd heimwee. Thuis is alles anders en beter.

Anne gibi olmak, anneyi sevmek,
    anne gibi yâri bulabilmek
    ne mümkün.
    Annelerin sonsuz ve sınırsız fedakarlıklarnın bedelini
    evladın maddi bir karsılıkla odemesi ne mümkün.

kalben
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    20.764
    Owja, dat is wat ik altijd heb, al mijn hele leven kort verlang ik naar in Turkije zijn. In Nederland voel ik me dan ook echt niet op me gemak, ik ben aso en depressief, voer geen ene moer uit.

Hoe ik er mee omga, ik beschouw me zelf als een in bevroren, wanneer ik hier weg ben zal alles goed komen.

Allah knows. Avatar van Kelebek.
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    16.185
    Citaat Geplaatst door Nimet Bekijk reactie
    Ik heb heimwee, maar zal er vanavond wat meer over typen.
    En?

Anne gibi olmak, anneyi sevmek,
    anne gibi yâri bulabilmek
    ne mümkün.
    Annelerin sonsuz ve sınırsız fedakarlıklarnın bedelini
    evladın maddi bir karsılıkla odemesi ne mümkün.

an old member*
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    1.806
    Heimwee denildiginde aklima annemin/babamin köyü geliyor, her defasinda..
    HEUREUX EST LE L'UN QUE DIT.JE SUIS TURC!
    ATA'sini tanimayan
    it'e benzer.

Fenerbahçe! Avatar van -TG
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    11.383
    Ik niet, Allah'a sükür !
    FENER kolik, vazgeçersen kaybedersin.

Gone
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    3.011
    Vreselijk, ik kan niet langer als twee dagen elders verblijven of de tranen biggelen onophoudelijk over mijn wangen Ik ben daar heel gevoelig in.

Semanticus Avatar van AHfilterkoffie
    Status
    Ik ben gezegend met de gave om iedereen binnen een straal van 6 meter te kunnen negeren.
    Geslacht
    Man
    Reacties
    2.846
    Zou het kunnen dat emotionele mensen (en daarmee bedoel ik mensen die veel vrijer zijn in het uitbrengen van hun gevoelens) sneller heimwee hebben?
    Laatst gewijzigd door AHfilterkoffie: 13-04-2009 om 00:37
    `
    "Why do you live?"
    "Because I have something worth living for."

Slaapsmurf
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    3.959
    Citaat Geplaatst door AHfilterkoffie Bekijk reactie
    Zou het kunnen dat emotionele mensen (en daarmee bedoel ik mensen die veel vrijer zijn in het uitbrengen van hun gevoelens) sneller heimweer hebben?
    denk het niet. Het is dat ze eerder over praten en daardoor lijkt dat ze sneller heimwee hebben.
    Tentoonstelling 2009? klik hier

Vroeger dacht ik dat mijn beperkingen mijn grenzen waren...

Gölcüüüükk*(L) Avatar van izmit
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    1.111
    Ik heb er erg moeite mee. Ik weet niet of het heimwee is. Ama Turkiyedeki ailemi cok ozledigim zaman oturup kendi kendime agliyorum. Balkonda otururken soms moet ik ineens huilen gozlerim dolar. Bazende heb krijg ik een gevoel alsof ik in tr bent. Cok ozluyorum gercekden dayanamiyorum soms.. OOFF! Noch een paar maanden cok sukur..

Ik weet nu niet of dit wel heimwee is of niet hoor, ik vertel het er bij omdat ik vindt dat het er bij hoort.
    Beni görünce mahsaAllah de, cok istiyorsan insaAllah de..

Belofte Avatar van Kurt66
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    2.320
    Citaat Geplaatst door alaturqa Bekijk reactie
    Heimwee is een Duits leenwoord, waarmee een verlangen of weemoed wordt uitgedrukt naar de geborgenheid en zekerheid van het bekende. Heimwee speelt vooral als men op een onbekende plek is, bijvoorbeeld op vakantie naar een tot dan ongewone bestemming.

Heimwee is een onderwerp waar men in de literatuur veel gebruik van maakt: onder andere Daniel Defoe's Robinson Crusoe vertelt hierover.

Duits kent ook een woord voor het tegenovergestelde: Fernweh, wat staat voor het verlangen naar onbekende situaties. Dit woord is echter niet doorgedrongen in het Nederlands. Een ander tegengesteld woord is Hinausweh (terugkeer-misselijkheid), wat slaat op de tegenzin om na elders te zijn geweest weer terug te moeten keren naar huis.

Heb jij heimwee wanneer je ver van huis/familie/bekenden bent? Hoe ga je hiermee om?
    Kopie plak wikipedia
    Insan bron yazar bari
    Kurtlar´in oldugu yerde, cakallara yer yoktur!

Bücür'um
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    3.027
    Citaat Geplaatst door AHfilterkoffie Bekijk reactie
    Zou het kunnen dat emotionele mensen (en daarmee bedoel ik mensen die veel vrijer zijn in het uitbrengen van hun gevoelens) sneller heimwee hebben?

Nee denk het echt niet. Ik kan heel makkelijk me emoties tonen, maar absoluut geen heimwee.

In tegendeel Fernweh

Yani, sinds 1 minuut weet ik dat er zo een woord bestaat, maar ik heb me altijd tot onbekende plaatsen toegetrokken gevoeld.
    The End

+ Reageer op onderwerp
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Bookmarks

Bookmarks

Berichtregels