+ Reageer op onderwerp
Pagina 1 van 16 1 2 3 6 11 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van 226
    HBBM Verslaafd
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    10.887

"Taki Merasimi" moet worden afgeschaft !!!!!

Hey mensen

Voor de mensen (niet Turkse) die niet weten wat "Takim merasim" is, zal ik even kort inleiding geven.

Takim merasim is een traditie in het Turkse gemeenschap geworden. Namelijk geld (of stukje goud ) als cadeau aan de bruid en bruidegom geven.

Deze traditie is in het hedendaagse cultuur zo geworden, dat het in het openbaar bekend wordt. Dus dan komt er een persoon op het podium, die naast de bruid & bruidegom gaat staan...Die persoon pakt de microfoon, en gaat 1 voor 1 de cadeau's opnoemen, zodat iedereen weet wie, wat aan de bruidspaar geeft.

Dit klinkt allemaal wel mooi, maar de nadelen zijn veel meer dan de voordelen..

Tegenwoordig zien de Turken het niet meer als "cadeau geven" maar bekyken het "zakelyk"

Dan hoor je wel eens iemand zeggen : "Ja zij hebben aan mijn dochter 20 euro gegeven, dus dan geef ik ook 20 euro"..

Een cadeau geven houdt in dat je iets geeft, met een bepaalde waarde echt vanuit je hart.....

Zo beginnen ook de meeste ruzies onderling bij Turken....Vele kunnen het niet uitstaan dat iemand minder (of niks) geeft terwijl zij zelf weer meer geld hebben gegeven.
    De meeste mensen komen niet naar een trouwfeest omdat ze het kei gezellig vinden en om te feesten, maar ze wachten tot het moment dat ze hun geld kunnen geven en meteen naar huis vluchten....

Daarom worden tegenwoordig zulke speciale momenten heel goed opgenomen met de camera, zodat de familie terug kan kijken..

Een ander veel voorkomende conflict is, dat de familie van de bruid & bruidegom ruzie onderling krijgen, omdat ze het geld niet willen delen ( komen ze meestal met een onderbouwende argument dat et een traditie is dat de familie van de bruid ( of juist bruidegom) het geld mag hebben...

Nou zo zien we weer dat iets dat als een cadeau begon , nu heel zakelyk geworden is..

Kben een voorstander van dat als je geld wilt geven, doe je het in een envelop met je naam en persoonlyk geeft aan de bruid & bruidegom, NIEMAND Anders hoeft te weten wat jij geeft...

Jammer is het zelfs TEGENWOORDIG nog steeds een taboe om zoiets te flikken....

Hoe denken jullie hier over mensen ????

Moet een TAKIM MERASIM worden afgeschaft ????????

2. -->
    Twentse Tukker Avatar van ImoshMania
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    18.062
    Ik ben ook een voorstander van een envelop met goud, of geld erin..
    Hoeft niet opgeschept worden van sundan sukadar ofzo..

Taki merasimi moet niet worden afgeschaft bence, cunku mijn ouders zijn meer 20 jaar lang na bijna elk bruiloft geweest... Yani het is niet geven geven en nogmaal geven, je moet het ook een keer kunnen nemen bence..
    Chilling is a life style

HBBM Verslaafd
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    10.887
    AHhahaha ja klopt

Mijn ma is zoveel trouwfeesten geweest gewooN NIET NORMAAAAAAAAAAAAAAAL

dat is allemaal geld die we "gespaard" hebben

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    18.062
    Citaat Geplaatst door MaXSeL
    AHhahaha ja klopt

Mijn ma is zoveel trouwfeesten geweest gewooN NIET NORMAAAAAAAAAAAAAAAL

dat is allemaal geld die we "gespaard" hebben

eeee ozaman ne ötüyon afgeschaft olsun diye falan filan

aklina altinlar geldi fikrini degistirdin demi whahaa(bleh)
    Chilling is a life style

HBBM Verslaafd
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    10.887
    Citaat Geplaatst door iMoSSTyLe
    eeee ozaman ne ötüyon afgeschaft olsun diye falan filan

aklina altinlar geldi fikrini degistirdin demi whahaa(bleh)

AHAHAhahahah neeeeeeeeeeej Takim merasim is toch dat et "in et openbaar" bekend gemaakt wordt....daar ben ik tegen
    AMA geld mag binnenstromen (in envelop, per giro of bank rekening , krediet ) maakt nie uit hehehe

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    18.062
    Citaat Geplaatst door MaXSeL
    AHAHAhahahah neeeeeeeeeeej Takim merasim is toch dat et "in et openbaar" bekend gemaakt wordt....daar ben ik tegen
    AMA geld mag binnenstromen (in envelop, per giro of bank rekening , krediet ) maakt nie uit hehehe
    hehe dan is het goed
    Chilling is a life style

Dadas_Canisi Avatar van _CaNiSi_
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    629
    Evet bende bu taki merasimine karsiyim, sanki baskalarini da mahcup ediyormussun gibi geliyor bana, Je weet wel biri 20 euro takar, oteki 5o euro takar, ve boylece o obur kisiyi mahcup eder... Herkesin gonlunden ne kopuyorsa onu versinler..

Bence gelin ve damadin yanina bi sepet koysunlar, ve kim ne isterse goturup versin ya da biraksin oraya...merasim felan yapilmasin yani...toch??

slms canisi
    ...KaLbiNi KaLbImIn IcInE SaKlAdIgIm,
    MutLuLuGunU MuTlUlUgUmUn IcIne YeRlEsTiRdIgIm,
    Guzel Gozlerini Gozlerime Kilitledigim,
    Sen BenIm YaRimSin!!
    OzlEmiMsIn, VaZgeCilmEzSin...!!

SeLaMetLe...CaNIsI_DaDaSkIzI

G-Force
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    19.762
    ik weet het niet hoor, maar wat jij nu vertelt hoor ik voor eerst dat men kijkt op de videos naar wie wat heeft gegeven en dan zegt van ja dan geef ik hun ook zoveel. Bij ons is het never zo geweest en zal het ook niet zo zijn.

Iedereen geeft gewoon wat ie kan geven, mij maakt het ook echt niet uit wat men geeft. Herkes gonlunden ne geliyorsa ne verebiliyorsa onu verir.
    Blablabla

Savasarak ölecegiz!
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    359
    Taki merasimi is geen kado geven ofzo,Kado geven is wat anders,dan doen ze als ze net getrouwde paren thuios bezoeken,dan nemen ze wat kado's mee,Maar Taki maresimi is totaal wat anders.Het zit al honderden jaren in onze cultuur,Meeste hebben de net getrouwde paren nietzo veel geld,hebben ook schulden nog,Dus dan helpt iedereen een handje mee.Dat moet je als een soort Lening zien,maar wel deze keer geen rente bij.

Dus je moet dan weten wie wat heeft gegeven,zodat je het geld ooit een keertje terug kan brengen.

Wat Didink? Avatar van MasterTurk
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    9.759
    Het moet niet afgeschaft worden. mensen moeten niet zielig gaan lopen doen van jij zoveel ik zoveel.
    En als er geld of goud wordt gegeven aan de bruid/bruidegom dan moeten de ouders van beide ervan afblijven. Dat geld is voor hun, om een start te kunnen maken met hun toekomst.
    En ik hoor ook wel om mij heen dat mensen zeggen onun taktigi altini sakla geri takacam. Dit is gewoon zielig, jammer en kinderachtig.
    Als ik maar 10 euro heb dan geef ik die 10. als het 100 is dan is het 100

The MASTER has spoken

Premium Lid Avatar van Papatya
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    1.361
    Wat je kwijt kan, kan je de bruid en bruidegom geven, en het moet zeker niet afgeschaft worden want het hoort er allemaal bij. Maar het duurt allemaal zo lang tijdens een bruiloft, ben je net lekker aan het dansen word alles stop gezet: sayin misafirlerimiz simdi taki merasime geciyoruz en dan kan je een uur ofzo wachten tot dat je weer kan dansen.
    Laatst gewijzigd door Papatya: 23-12-2005 om 10:56
    Hayatı hayat yapan, çektiğin acılardır.

Aşk Uğruna Acı çekilmişse bilki: Sevdadır

Amateur
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    1
    ALLAH izin verirse ga ik over 4 maanden trouwen. Over de takim merasimi heb ik nagedacht. Ik ben het ermee eens dat het te lang duurt, daarom kies ik ervoor om alleen wat mijn aanstaande en zijn familie aan me geeft en andersom te laten omroepen. Ayse komsu imis, haci amca nin taktigi beni ilgilendirmez. Het geld en goud, is voor het bruidspaar. Dat is voor hun het startkapitaal. Maar het liefst heb ik helemaal geen omroep. Maar wat doe je eraan iste?

Only you Avatar van beyaz_duvak
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    102
    Het opnoemen van het geld bedrag wie wat geeft moet zeker afgeschaft worden vind ik... Dat wil ik zeker niet hebben op mijn eigen dugun.... Ik vind het wat abnormaal.. ama taki merasimi hoeft niet afgeschaft te worden.. dugun masrafi cikar . hani geld in envelop is het beste en goud kun je gewoon in een mooi versierde sebet doen... niet iedereen hoeft te zien wat je hebt vind ik... De set die van je man krijgt die kan je wel om doen...
    vazgecemem senden asla
    Seni seviyorum

GM Avatar van Cha
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    6.372
    van mij mag het weg verveeel me dood op zulke momenten wat kan het mij schelen wie wat geeft ken de helft toch niet van de mensen die worden omgeroepen..

hoezo moet iedreen weten hoeveel men geeft bazen olur dat men het finacieel niet breed heeft ona gore bir sey takar ook al zou diegene wat meer willen geven..

het liefst zie ik het gewoon dat men gewoon de hele avond langs kan gaan bij de bruidspaar en zijn envelop of goud in een mandje kan leggen ik bedoel een lange rij midden door de dansvloer is ook geen gezicht..

en de traditie van het geld dat binnenkomt is voor de fam van de bruid of bruidegom slaat ook nergens op.. het geld is gewoon voor het stelletje dat is getrouwd

Premium Lid
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    11.874
    het kan niet afgeschaft worden want het hoort bij de traditie
    maar ik vind dat ze beter kunnen organiseren
    hoeft allemaal niet zo lang te duren en ook nog eens zulke lange rijen..

je kan bijvoorbeeld tafel bij tafel gaan ofzo weet ik veel .. moet anders dat wel (vindik)

Bookmarks

Berichtregels