Herdenking Turkse coup: „Ik ben trots dat hij martelaar is”
+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 7 van 7
    Premium Lid Avatar van mercimek
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    20.592

Herdenking Turkse coup: „Ik ben trots dat hij martelaar is”

Het broertje van de 18-jarige Zehra kwam om het leven tijdens de coup. Zij kreeg een baan op het ministerie en haar moeder ontvangt elke maand een martelaarssalaris. “Hij was de dapperste van de familie.”

Voor Kayla Zehra Ayabak (18) is het zaterdag een lange, intense en treurige dag. Als familie van een martelaar – haar 17-jarige broertje Mahir overleed tijdens de mislukte coup in Turkije, dit weekend een jaar geleden – is ze het middelpunt van de herdenkingen.

Dat begint ’s ochtends al, als familieleden, vrienden en buren langskomen om de familie te condoleren en te feliciteren. Want hoewel Mahirs dood nog altijd pijn doet, is zijn martelaarschap voor gelovige moslims als de Ayabaks ook reden voor trots.

„Ik ben nog steeds niet over zijn dood heen”, zegt Zehra, een klein meisje met een modieuze hoofddoek en een grote bril. „Iets in me is gestorven. Hij was elf maanden jonger dan ik, we waren onafscheidelijk. Hij was de dapperste van de familie. Ik ben ontzettend trots dat hij een martelaar is geworden.”

Privileges voor martelaren

Mahir kwam tijdens de coupnacht door kruisvuur om het leven. „Hij was zonder toestemming van mijn ouders naar de luchthaven gegaan om de natie te verdedigen”, zegt Zehra, die een boek over haar broertje aan het schrijven is. „Toen mijn vader er lucht van kreeg, belde hij hem. Vijf minuten later werd Mahir doodgeschoten. Hij had zijn telefoon nog in de hand.”

Net als andere martelaarsfamilies krijgen de Ayabaks allerlei privileges van de overheid. Ze hebben 88.596 lira (ruim 21.800 euro) smartengeld gekregen. Zehra’s moeder ontvangt elke maand een martelaarsuitkering. De familie mocht belastingvrij een auto kopen. En twee leden van de familie kregen een baan bij de overheid. Zehra werkt sinds vorig jaar voor het ministerie van Justitie. Met achttien jaar is ze de jongste ambtenaar van Turkije, zegt ze trots.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/16...12236-a1566841
    soeppie ?

king of the sea Avatar van Monodon
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    32
    Nou poeh, gefeliciteerd, echt iets om trots op te zijn.
    Het loont wel, zoveel is duidelijk, maar trots, bah!

<3 Avatar van Margaringo
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    212
    Citaat Geplaatst door Monodon Bekijk reactie
    Nou poeh, gefeliciteerd, echt iets om trots op te zijn.
    Het loont wel, zoveel is duidelijk, maar trots, bah!
    Trots is inderdaad geen juiste woordkeuze in deze context.

sosyalizm! Avatar van Cesm-i_Siyahim
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    22.392
    Zij kreeg een baan op het ministerie en haar moeder ontvangt elke maand een martelaarssalaris
    Ze hebben 88.596 lira (ruim 21.800 euro) smartengeld gekregen. Zehra’s moeder ontvangt elke maand een martelaarsuitkering. De familie mocht belastingvrij een auto kopen. En twee leden van de familie kregen een baan bij de overheid. Zehra werkt sinds vorig jaar voor het ministerie van Justitie. Met achttien jaar is ze de jongste ambtenaar van Turkije, zegt ze trots.
    Ik ben er stil van. Ver can'ını al paranı.
    En büyük cezaevi;
    cahil bir insanın kafasının içidir!

letsgofishing
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    11.158
    Kan karşılığında saltanat
    Taşıdığınız kan'a emdiğiniz süt'e tüküreyim
    Dualarınıza dikkat edin, gerçekleşebilirler.

letsgofishing
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    11.158
    18 yaşında veletleri atandırın böyle boktan sebeplere yüksek mevkilere sonra ülke olarak burnumuz boktan çıkmasın.

Soruyorum size anlının teriyle o makamı hak edenin hakkına girilmemişmi şu durumda? Allah bunu sizden soracak. Bunlar hep kul hakkı yiyen kara yobazlar.
    Dualarınıza dikkat edin, gerçekleşebilirler.

sosyalizm! Avatar van Cesm-i_Siyahim
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    22.392
    Citaat Geplaatst door Tabutcu_ Bekijk reactie
    18 yaşında veletleri atandırın böyle boktan sebeplere yüksek mevkilere sonra ülke olarak burnumuz boktan çıkmasın.

Soruyorum size anlının teriyle o makamı hak edenin hakkına girilmemişmi şu durumda? Allah bunu sizden soracak. Bunlar hep kul hakkı yiyen kara yobazlar.
    Kul hakkını düşünen kim? Ayakabı kutucukları en büyük örnektir fikrimce. Çaliyor ama yapiyor diyen binlerce öküz.
    En büyük cezaevi;
    cahil bir insanın kafasının içidir!

Bookmarks

Bookmarks

Berichtregels