Erdogan: opheffen noodtoestand nog onmogelijk
+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 12 van 12
    Premium Lid Avatar van mercimek
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    20.588

Erdogan: opheffen noodtoestand nog onmogelijk

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan voelt voorlopig nog niets voor het opheffen van de noodtoestand in zijn land. ,,We kunnen de noodtoestand niet opheffen tot alles een staat van vrede en welvaart bereikt'', zei Erdogan donderdag tijdens een bijeenkomst in Istanbul.

De president verwees naar de onrust in het zuidoosten en oosten van het land. Daar strijden veiligheidstroepen al tientallen jaren tegen de verboden Koerdische PKK-beweging. ,,Op dit moment zijn de bergen in het zuidoosten en oosten gevuld met grotten. Onder de grond zijn steden gebouwd en gevuld met munitie'', aldus Erdogan.

De Turkse autoriteiten kondigden de noodtoestand af na de mislukte staatsgreep van vorig jaar. Dat stelde Erdogan in staat om vergaand per decreet te regeren. Volgens critici wordt de maatregel misbruikt om tegenstanders van de regering aan te pakken.

Belofte Avatar van Soldaatje
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    802
    Once Fransa OHAL'i kaldirsin. Bana ne bana ne... :P
    Iyilik yapar gibi görünmeyin. Iyilik yapın, görünmeyin.
    <------>
    Hakkımda kim nasıl bir iyilik düşünüyorsa Rabbim O'na o iyiliğin ON mislini versin.
    Hakkımda kim nasıl bir kötülük düşünüyorsa Rabbim O'na o kötülüğün BİR mislini versin.

Banned
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    1.194
    De noodtoestand is voor hem een geweldig middel om z'n politieke tegenstanders te kleineren.
    Wat een heerlijk uitvloeisel van de coup-hoax!

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    134
    Die coup was wel degelijk echt, en ik snap best dat de Turkse regering hard heeft ingegrepen. Maar de nieuwe grondwet is volstrekt ondemocratisch, en het internationale optreden van Turkije wordt steeds idioter en respectlozer. Zie het aanvallen van demonstranten in het buitenland door officële lijfwachten van Erdogan.

Ik ben trots op Nederland dat wij die Turkse relministers hebben tegengehouden. Eindelijk eens een land dat het Turkse dramgedrag heeft gestopt. Nederland heeft echt ballen getoond, en daar hebben Turken respect voor. Kijk maar naar de "harde tegenmaatregelen" die Turkije tegen Nederland heeft genomen : GEEN economische sancties van "wereldmacht Turkije" tegen het kleine Nederland ! Turkije = veel geschreeuw en weinig wol. Oftewel het tegendeel van geen woorden maar daden.

CreatioExNihilo Avatar van Avicenna
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    100
    Citaat Geplaatst door oeps Bekijk reactie
    Die coup was wel degelijk echt, en ik snap best dat de Turkse regering hard heeft ingegrepen.
    Fijn dat er iemand is die dit wel erkent. Er zijn gewoon teveel aanwijzingen die aantonen dat de couppoging echt is. Iemand die de gulen-beweging wat langer volgt (daarmee doel ik ook op het tijdperk vòòr Erdogan) kan dit onderschrijven. Mag ik trouwens aannemen dat je een autochtone Nederlander bent ?

Maar de nieuwe grondwet is volstrekt ondemocratisch, en het internationale optreden van Turkije wordt steeds idioter en respectlozer.
    Er zitten inderdaad veel zaken die niet overeen komen met de democratie zoals die in Europa word gehanteerd. Maar volledig ondemocratisch denk ik niet. Althans niet vergeleken met de grondwet die hiervoor ter sprake was. De vorige was namelijk aangesteld door een millitaire coup en daarom zie je ook dat de leider van het land onschendbaar was en dus ook niet aangeklagen kon worden. Dat is met de invoering van de nieuwe grondwet eruit gehaald dus de leider die nu aan de macht is (in dit geval Erdogan) kan wel aangeklaagd worden. Tegelijkertijd zitten er ook andere punten in het grondwet die de leider van het land (in dit geval Erdogan) meer bevoegdheden geeft. Dus autoritair is hij zeker en meer bevoegheden heeft hij ook. Maar dan is de vraag ''als dat is wat het volk wilt hoe ondemocratisch is dat dan ?'' . Want democratie komt toch van demos en kratos ? De volk die regeert. Wel met een autoritaire leider daar ben ik mee eens als je dat bedoelt.

Zie het aanvallen van demonstranten in het buitenland door officële lijfwachten van Erdogan.
    Ik als turkse nederlander vond het ook jammer om te zien. Ik had gehoopt dat het niet uit de hand was gelopen. Ik heb de beelden gevolgd op zowel Nederlandse als Turkse media. Wat ik op Turkse media zag was dat de demonstranten (met pkk vlaggen wat op internationale terreurlijsten staat) heel dicht bij de leider van Turkije (in dit geval Erdogan) kwamen en de turken die daar waren gingen lastigvallen. Wat is uitgelopen tot een gevecht. Toen ze dichtbij kwamen en bleven provoceren is er hard opgetreden. In de Nederlandse media kwam het bij mij meer over als ''Turkse beveiligers van Erdogan vallen vreedzame demonstranten aan''. Als er sprake is van het tweede ben ik het er mee oneens. Het hangt er dus net vanaf welke informatie je binnenkrijgt en hoe je deze interpreteert.

Ik ben trots op Nederland dat wij die Turkse relministers hebben tegengehouden. Eindelijk eens een land dat het Turkse dramgedrag heeft gestopt. Nederland heeft echt ballen getoond, en daar hebben Turken respect voor. Kijk maar naar de "harde tegenmaatregelen" die Turkije tegen Nederland heeft genomen : GEEN economische sancties van "wereldmacht Turkije" tegen het kleine Nederland !
    Ik als Turkse Nederlander neem afstand van de manier dat het hele debat vanaf begin af aan gevoerd is. Ik vond dat er van beide kanten te hard taalgebruik en polarisatie heeft plaatsgevonden. Het had allemaal veel vreedzamer kunnen verlopen. Wel is het jammer dat de Turkse minister is tegengehouden wat mij betreft werden ze niet tegengehouden want andere partijen die juist tegen de nieuwe grondwet waren werden ook toegestaan om naar Nederland te komen.

<3 Avatar van Margaringo
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    206
    Citaat Geplaatst door oeps Bekijk reactie
    Die coup was wel degelijk echt, en ik snap best dat de Turkse regering hard heeft ingegrepen. Maar de nieuwe grondwet is volstrekt ondemocratisch, en het internationale optreden van Turkije wordt steeds idioter en respectlozer. Zie het aanvallen van demonstranten in het buitenland door officële lijfwachten van Erdogan.

Ik ben trots op Nederland dat wij die Turkse relministers hebben tegengehouden. Eindelijk eens een land dat het Turkse dramgedrag heeft gestopt. Nederland heeft echt ballen getoond, en daar hebben Turken respect voor. Kijk maar naar de "harde tegenmaatregelen" die Turkije tegen Nederland heeft genomen : GEEN economische sancties van "wereldmacht Turkije" tegen het kleine Nederland ! Turkije = veel geschreeuw en weinig wol. Oftewel het tegendeel van geen woorden maar daden.
    Kan je een paar voorbeelden geven waaruit blijkt dat de -niet nieuwe- maar gewijzigde grondwet niet democratisch is? Welke van de achttien heb jij aandachtig gelezen?
    Eerlijk, als Turkse weet ik het zelf niet eens.

Laten we toegeven dat zowel Nederland als Turkije profijt hebben gehad aan dat gebeuren. Wij burgers zullen nooit meegaan of meevolgen met de politiek. We zullen het nooit 100% begrijpen. Er gebeurt van alles, die wij niet zullen weten. Er is dus maw niets om op trotst te zijn. Het draait allemaal om een spel.

CreatioExNihilo Avatar van Avicenna
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    100
    Citaat Geplaatst door Margaringo Bekijk reactie
    Laten we toegeven dat zowel Nederland als Turkije profijt hebben gehad aan dat gebeuren.
    Hier ben ik het dus volledig mee eens. Zowel in Nederland als in Turkije waren de verkiezingen genaderd. Vervolgens ontstaat er een rel tussen beide landen waarbij leiders van beide landen hard tegen elkaar spreken. Gevolg ? Rutte is in Nederland een held en Erdogan is in Turkije een held. Gevolg ? Beiden winnen de verkiezingen

enze
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    3.475
    Herhangi bir tehdit olmamasina ragmen Ohal? Mantiksiz
    Onzekerheid verhoogd de koers
    Euro 4, hiiii

Premium Lid Avatar van KingKong
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    16.610
    Erdogan kan een moderne 2017-staat niet aan. Dat ligt boven zijn kunnen.
    Dat is 16 april nog eens bevestigd toen hij zijn handlangers van de Turkse verkiezingscommissie toestond om massaal verkiezingsfraude te plegen voor zijn plannen.
    ALPen => ALParslan
    Italia => Altai-i
    Etrusk => Turkse
    Turan => Godheid Etrusken
    Romulus en Remus => Overgenomen van Etrusken

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    134
    Citaat Geplaatst door Margaringo Bekijk reactie
    Kan je een paar voorbeelden geven waaruit blijkt dat de -niet nieuwe- maar gewijzigde grondwet niet democratisch is? Welke van de achttien heb jij aandachtig gelezen?
    Eerlijk, als Turkse weet ik het zelf niet eens.

Laten we toegeven dat zowel Nederland als Turkije profijt hebben gehad aan dat gebeuren. Wij burgers zullen nooit meegaan of meevolgen met de politiek. We zullen het nooit 100% begrijpen. Er gebeurt van alles, die wij niet zullen weten. Er is dus maw niets om op trotst te zijn. Het draait allemaal om een spel.

Niet democratisch is het uitschakelen van het parlement, het uitschakelen van de rechterlijke macht, het verlengen van de termijn van de president tot 2030.

In Turkije zegt men dat als het volk in 2017 beslist dat Erdogan de macht moet krijgen die toestand dan ook tot 2030 hoort voort te duren. Maar het wezen van democratie is juist dat de machthebbers altijd gevaar lopen om te worden weggestemd. Democratie is een beschermingsmechanisme voor het volk tegen de staatsmacht.

Maar ja, Turkije heeft gewoon een niet-westerse cultuur, waarin macht absoluut HOORT te zijn. Geeft niet, moeten ze zelf weten, alleen hoort zo'n land niet in Europa,

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    134
    Ik vind het eerlijk gezegd walgelijk dat het westen bijna blij was met die militaire staatsgreep, dat was echt hypocriet. Ik steunde Erdogan dan ook helemaal in zijn harde aanpak vlak na de coup.

Maar hij grijpt de noodsituatie aan om de structuur van de staat te veranderen in een sultanaat. Dat is - als je de geschiedenis kent - heel erg slecht nieuws voor Turkije. Dit gaat leiden tot verregaande corruptie en stagnatie.

Als je namelijk geen ruimte laat voor initiatieven van onderop, maar alles van bovenaf wilt controleren, dan vernietig je de innovatiekracht en economische initiatieven van de talentvolle bevolking. Vanaf nu gaat alles in Turkije afhangen van je contacten met het regime, alleen met goedkeuring van de staatsmacht kun je iets bereiken. Het is juist dat aspect van de nieuwe grondwet dat zo schadelijk gaat zijn.

Dit gaat Turkije heel slecht bekomen.

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    134
    Citaat Geplaatst door Avicenna Bekijk reactie
    Fijn dat er iemand is die dit wel erkent. Er zijn gewoon teveel aanwijzingen die aantonen dat de couppoging echt is. Iemand die de gulen-beweging wat langer volgt (daarmee doel ik ook op het tijdperk vòòr Erdogan) kan dit onderschrijven. Mag ik trouwens aannemen dat je een autochtone Nederlander bent ?

Er zitten inderdaad veel zaken die niet overeen komen met de democratie zoals die in Europa word gehanteerd. Maar volledig ondemocratisch denk ik niet. Althans niet vergeleken met de grondwet die hiervoor ter sprake was. De vorige was namelijk aangesteld door een millitaire coup en daarom zie je ook dat de leider van het land onschendbaar was en dus ook niet aangeklagen kon worden. Dat is met de invoering van de nieuwe grondwet eruit gehaald dus de leider die nu aan de macht is (in dit geval Erdogan) kan wel aangeklaagd worden. Tegelijkertijd zitten er ook andere punten in het grondwet die de leider van het land (in dit geval Erdogan) meer bevoegdheden geeft. Dus autoritair is hij zeker en meer bevoegheden heeft hij ook. Maar dan is de vraag ''als dat is wat het volk wilt hoe ondemocratisch is dat dan ?'' . Want democratie komt toch van demos en kratos ? De volk die regeert. Wel met een autoritaire leider daar ben ik mee eens als je dat bedoelt.

Ik als turkse nederlander vond het ook jammer om te zien. Ik had gehoopt dat het niet uit de hand was gelopen. Ik heb de beelden gevolgd op zowel Nederlandse als Turkse media. Wat ik op Turkse media zag was dat de demonstranten (met pkk vlaggen wat op internationale terreurlijsten staat) heel dicht bij de leider van Turkije (in dit geval Erdogan) kwamen en de turken die daar waren gingen lastigvallen. Wat is uitgelopen tot een gevecht. Toen ze dichtbij kwamen en bleven provoceren is er hard opgetreden. In de Nederlandse media kwam het bij mij meer over als ''Turkse beveiligers van Erdogan vallen vreedzame demonstranten aan''. Als er sprake is van het tweede ben ik het er mee oneens. Het hangt er dus net vanaf welke informatie je binnenkrijgt en hoe je deze interpreteert.

Ik als Turkse Nederlander neem afstand van de manier dat het hele debat vanaf begin af aan gevoerd is. Ik vond dat er van beide kanten te hard taalgebruik en polarisatie heeft plaatsgevonden. Het had allemaal veel vreedzamer kunnen verlopen. Wel is het jammer dat de Turkse minister is tegengehouden wat mij betreft werden ze niet tegengehouden want andere partijen die juist tegen de nieuwe grondwet waren werden ook toegestaan om naar Nederland te komen.
    Zeker, ik ben een autochtone Nederlander. Een "nazi" in Turkse ogen zogezegd.

Wat die coup betreft, ik heb me wat verdiept in de Gülen-beweging, en ik ben er wel van overtuigd geraakt dat dat een hele enge club is. Of ze achter de coup zitten durf ik niet te beoordelen, omdat er natuurlijk ook in het leger veel felle seculieren zitten die niks met Gülen te maken hebben.

Jouw visie op democratie is gevaarlijk. Net als indertijd in nazi-Duitsland wordt er via een referendum een nieuw ondemocratisch regime ingesteld. Dan kun je wel beweren dat dat in 2017 de volkswil is, maar het wezen van democratie is een beschermingsmechanisme voor het volk. Dat vereist dat het zittende regime altijd binnen een paar jaar bang moet zijn om te worden weggestemd. Als dat beschermingselement wegvalt, dan is er geen democratie meer.

Het meest interessant vind ik jouw opmerking over het oude regime. Inderdaad, dat was sterk beïnvloed door het leger. Je hebt gelijk dat dat ook fout was. Waarschijnlijk was de meerderheid van het volk het niet eens met de seculiere regels. Maar om het ene foute regime dan te gaan vervangen door een sultanaat zonder enig controlemechanisme, dat lijkt mij totaal de verkeerde oplossing. Dat vind ik zo jammer.

Wat die Turkse ministers betreft, wat zouden Turken er van vinden als Nederlandse ministers zich zo respectloos zouden gedragen in Turkije ? Twee konvooien om Aboutaleb te misleiden, dreigen met sancties als ze hun zin niet krijgen in een ander land ... sorry hoor, maar dat gedram is bijzonder onsympathiek. Je zag ook dat het hele Nederlandse volk minus alleen de Nederturken de afvoer van Kaya heeft gesteund ! Die Turken gingen echt te ver.

Bookmarks

Bookmarks

Berichtregels