Tweede Kamer praat over Zwarte Piet-wet
+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 5 van 5
    Premium Lid Avatar van mercimek
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    20.243

Tweede Kamer praat over Zwarte Piet-wet

De Tweede Kamer praat donderdag over het wetsvoorstel van de PVV dat moet garanderen dat Zwarte Piet zwart blijft. ,,Er is al jaren een oorlog tegen Zwarte Piet aan de gang'', aldus indiener Martin Bosma.

Volgens de PVV'er zijn politici, onder wie vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA), uit op de vernietiging van de kindervriend. ,,Dat moet stoppen. Zwarte Piet behoort tot de tradities van Nederland waar we trots op moeten zijn. Het is totale onzin Zwarte Piet te verbinden aan racisme of slavernij'', aldus Bosma.

Helaas voor de voorstanders lijkt de 'Zwarte Piet-wet' weinig kans te maken in het parlement. ,,Het is een maatschappelijke discussie, geen politieke'', aldus regeringspartij VVD over de kleur die de hulp van Sinterklaas zou moeten hebben. Dat vindt ook PvdA-Kamerlid Joyce Vermue: ,,We moeten niet bij wet regelen hoe mensen Sinterklaas vieren''.

De Zwarte Piet-wet bepaalt dat gemeenten alleen mogen meewerken aan sinterklaasvieringen, waaronder de traditionele intocht, als Zwarte Piet ook echt zwart is - of donkerbruin. Regenboogpieten zijn daarmee taboe.

Wereld Ster Avatar van OttomanLady
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    7.850
    Jeetje, wat een gedoe. Hoe erg ik persoonlijk de hele zwarte-pieten affaire ook vind; als er een groep mensen zijn die zich er niet goed bij voelen, waarom luisteren we dan niet naar ze en doen we hier wat mee?

De samenleving is nu eenmaal veranderd en ook die Nederlanders horen erbij. İk vind het niet erg om voortaan met blanke Pieten Sinterklaas te vieren. İk voel me er juist bezwaarder bij als je met zwarte Pieten Sinterklaas viert, je sluit dan een grote groep uit en dat vind ik heel erg.

Focused
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    9.413
    Zwarte piet wet?!?! Sorry maar kan pvv niet gewoon een circus oprichten?? Wellicht dat ze hun eigen sinterklaasshow kunnen geven, politiek is namelijk niet weggelegd voor ze

4ever... Avatar van i_still_pray
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    5.804
    Çingenin yaģsı çoğalınca, orasına burasına! sürermiş...

Gelecek seçimlerde alınacak sonuçların, şimdiden yansımaları...
    Geleceğe cüret edin...!

Kozcuoğlu Avatar van marjinal_
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    14.113
    Ik vind dat de mensen die tegen zwarre piet zijn moeten oprotten, want in Nederland vinden we vrijheid van meningsuiting erg belangerijk.

Bookmarks

Bookmarks

Berichtregels