+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 15 van 15
    Amateur Avatar van Averroes
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74

Hababam een mooi land DEEL 2

Ik kijk om me heen en plots.. Mama en Papa staan voor mijn neus! Mama? Papa? Jullie zijn terug! Ja wij zijn het mijn schat riep ze vol met energie en passie. Gevuld met emoties en gemis omhels ik mijn moeder en daarna mijn vader. En plots hoor ik een knal vanuit de verte. Het was maar een droom. Mama en Papa waren helemaal niet terug gekomen. Ze zijn nog steeds weg en waren niet teruggekeerd naar hababam land. Ik sta op, drink een glas water en doe maar voorzichtig het gordijn open. Ah de kruiwagen was omgekieperd door de wind. Dat verklaart een hoop.

Ik besluit de pc aan te doen en mijn verveling weg te werken. Even scrollen hoor.. VS, Noord Korea, oorlog, armoede dagelijkse kost. Even verder scrollen. De rijke oliesjeik Bin Abd el melik heeft een nieuwe oliemijn ontdekt! Wereldmedia, de pers, verslaggevers, politici zijn allemaal aanwezig en wachten vol met belangstelling op de speech van Bin Abd el Melik.

Bin Abd el Melik loopt langzaam maar vol met passie naar voren. Jack zijn bodyguard loopt met de microfoon naar de oliesjeik toe maar Bin Abd el Melik trekt het uit zijn hand. Vandaag dames en heren heb ik zeer goed nieuws! (applaus) al wekenlang staat ons land onder economische druk en vandaag heb ik de oplossing voor jullie gevonden (applaus) ik zal het verklappen dames en heren jongens en meisjes. Nu komt het....
    De pasgevonden oliemijn heeft een waarde van 900 miljard dollar!! Iedereen begint met passie te klappen, de politici luisteren met bewondering, de kinderen beginnen rond te rennen van blijdschap en de losgeslagen fans proberen over de hekken heen te klimmen en naar de oliesjeik te rennen. Gelukkig is er nog net personeel genoeg om hier een stokje voor te steken.

Olie = $$$ dames en heren. Maar het allermooiste van deze prachtige avond is de plaats waar de oliemijn is gevonden. De naam van de plaats is 1.. 2. 3.. HABABAM LAND. En plots weten de fans door de hekken heen te komen en springen op de oliesjeik. De oliesjeik valt om en ambulances komen aangereden. De marechaussee en het leger komen nu ook aangereden om de losgeslagen fans weg te houden bij de rijke miljardair.

Honderden hooligans roepen allemaal uit volle borst en met luide stem tegelijkertijd:

HA-BA-BAM DEVAM
    BIN ABDUL MELIK E SELAM!

(Hababam ga voorwaarts
    Gegroet zij Bin Abdul Melik)

Vervolgens komt in alle kranten, persberichten, en op het journaal het goede nieuws dat de oliemijn van slechts 900 miljard dollar gevonden is in hababam land. Ik ben Blij.. Opgelucht.. En plots hoor ik de bel. Ik ren naar beneden doe de deur open en zie daar.. Mama en Papa <3

En ze leefden nog lang en gelukkig!!

2. -->
    KARAKIZ Avatar van Karakiz_21
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    17.816
    Je kan creatief schrijven. Wat is je achtergrond?
    Seni dusununce Kirsehir olurum bozkirin ustunde eserken ruzgar!

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74
    Citaat Geplaatst door Karakiz_21 Bekijk reactie
    Je kan creatief schrijven. Wat is je achtergrond?
    Cok tesekkur ederim. Ik heb eigenlijk helemaal geen achtergrond als schrijver maar doe het meer om mijn creativiteit te bevorderen. Ik ben 25, heb een Turkse achtergrond. Mijn achtergrond qua studie is juridisch en theologie. Maar het leven is een grote school en ik lees daarom veel boeken voornamelijk over Islam, vergelijkende religies, geschiedenis en maatschappij.

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74
    @Angelus @Nejva
    Dit verhaal zou een trekpleister voor virtuele toeristen moeten worden. Eigenlijk moet het aanschouwbaar worden voor een bepaald bedrag. Het percentage dat we onderling verdelen valt nog te bespreken Nee hoor, ik ben gewoon benieuwd naar wat jullie van het verhaal vinden.

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    17.816
    Citaat Geplaatst door Averroes Bekijk reactie
    Cok tesekkur ederim. Ik heb eigenlijk helemaal geen achtergrond als schrijver maar doe het meer om mijn creativiteit te bevorderen. Ik ben 25, heb een Turkse achtergrond. Mijn achtergrond qua studie is juridisch en theologie. Maar het leven is een grote school en ik lees daarom veel boeken voornamelijk over Islam, vergelijkende religies, geschiedenis en maatschappij.
    Even voor de duidelijkheid doe je rechten en theologie tegelijk op wo-niveau?

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    17.816
    Eskiden herakles diye bir uye vardi. Oda yazma da epey yetenekliydi. Bana onu hatirlattin.

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74
    Even voor de duidelijkheid doe je rechten en theologie tegelijk op wo-niveau?
    Nee. Eigenlijk heb ik me naar boven moeten vechten. Ik ben begonnen op Mavo, vanaf daar naar MBO (Juridisch) vanaf daar HBO (Theologie) en op die manier blijf ik verder gaan. Maar we blijven nooit uitgeleerd en het universum is een school wij zijn leerlingen daarvan. Het belangrijkste is dat je gewoon nieuwsgierig bent. Nieuwsgierigheid is ons recht als kind. Maar we krijgen op school het antwoord en van onze omgeving horen we dat we niet teveel vragen moeten stellen. FOUT ! Nieuwsgierigheid is de basis van educatie. Door het kind te leren niet teveel vragen te stellen breek je zijn fantasie, interesse, nieuwsgierigheid terwijl dit juist de potentie is om te leren en om te ontwikkelen tot een master mind, tot een creatieve genie die de wereld zal veranderen en mensen zal inspireren. Dit even vanuit een zelfreflectie naar onszelf. In onze cultuur komt dat idee veel voor maar zo stop je dus de ontwikkeling van het kind. Nog een andere belangrijke zelfreflectie is het idee dat ons is opgelegd dat je of slim of dom bent. Alweer FOUT ! Er bestaan verschillende soorten intelligenties. Het IQ gaat alleen over het mathematisch en verbaal intelligentie.

Volgens Gardner zijn de categorieën:

Verbaal/linguïstische intelligentie (taalslim)
    Logisch/mathematische intelligentie (rekenslim)
    Visueel/ruimtelijke intelligentie (beeldslim)
    Muzikaal/ritmische intelligentie (muziekslim)
    Lichamelijke/kinesthetische intelligentie (beweegslim)
    Interpersoonlijke intelligentie (samenslim)
    Intrapersoonlijke intelligentie (zelfslim)
    Natuurgerichte intelligentie (natuurslim)
    Existentiële intelligentie (bestaanslim)
    Morele intelligentie (moreelslim)

En zou ik het leuke aan het verhaal vertellen ? Je kan je in elke dimensie van de intelligentie ontwikkelen ! Het is niet omdat je slecht bent in wiskunde dat je dom bent. Misschien heb je wel hele sterke emotionele intelligentie, een sterk ontwikkeld rechterhersenhelft en voel je dingen sterk aan ! En al ben je er slecht in je kunt je erin ontwikelen en uitblinken tot een mastermind ! Kijk naar Gazali, Maria Montessori, Leonardo Da Vinci, Sokrates, Ibn Haldun, Ibn Sina, Spinoza, Shakespeare, Ibn Rusd ! Kijk naar alle multidisciplinaire grote en creatieve geesten in de wereld hoe zij zich hebben ontwikkeld.

Het grappige is veel waren heel slecht op school. Nog een naam dat interessant is om te onderzoeken is Rudiger Gamm deze man was tot ergens in zijn 20e enorm slecht in wiskunde en raakte geïnspireerd om een wiskundig wonder te worden en heeft zijn brein zodanig ontwikkeld dat hij nu nummer 1 is op het gebied van wiskunde. Kortom de mens is tot heel erg veel in staat. Qua brein (en haar dimensies) qua lichaam (en haar dimensies) en qua ziel en haar dimensies (kijk de grote geleerden van tasawwuf zoals Imam Gazali, Mevlana Celaleddin Rumi, Sah Naksibend, Abdulkadir Geylani, Sufyan i Sevri, Hasan i Basri etc.) die de meesters waren in het ontwikkelen van hun ziel.

En als afsluiting een video van Rudiger Gamm waarin hij een zeer moeilijke wiskundige som oplost (mijn excusses voor de titel):

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74
    Citaat Geplaatst door Mutlu Bekijk reactie
    toevoeging aan lijst..

bewustwording.....moslim..
    Goed punt. Heb mijn lijst verder verrijkt met de grote geleerden in tasawwuf/soefisme (bewustwording..moslim) er ook bij geschreven. Omdat de ziel een metafysieke dimensie is en we niet de ziel zelf maar slechts het resultaat ervan in materie kunnen uitmeten en de hedendaagse wetenschap vaak juist op materie, epystemologie en zintuigelijke waarneming is gebasseerd word de diepte en breedte van de ziel vaak genegeerd. Daar heb je gelijk in.

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74
    Citaat Geplaatst door Mutlu Bekijk reactie
    toevoeging aan lijst..

bewustwording.....moslim..
    Nog een punt... Religie is een overtuiging. Wetenschap is menselijk onderzoek. De wetenschap ontwikkeld zich met de tijd. Religie is een goddelijke revelatie aan de mensheid. De twee zijn dus los van elkaar. De wetenschap gaat over het hoe. Religie gaat over het waarom?De rechterhersenhelft brengt zaken bij elkaar om te zien wat het betekent en de linkerhersenhelft haalt dingen uit elkaar om te zien hoe het werkt.(Zie: The great partnership science religion and the search for meaning - Rabbi Jonathan Sacks)

Dus je hebt betekenis/zingeving enerzijds en de hoedanigheid ervan anderzijds. Je hebt religie enerzijds en wetenschap anderzijds. Je hebt het linkerhersenhelft enerzijds en het rechterhersenhelft anderzijds. De grote kunst is om deze twee synchroon en in harmonie op on tegenstrijdige manier met elkaar te laten samengaan. Hoe doe je dat ? Dat is de grote kunst ! Welk effect heeft Zikir op het brein ? Welk effect heeft het lezen van de Koraan op het brein ? Welk effect heeft medicatie op het brein ? Wat gebeurd er met de hyppocampus, met de ventro mediale prefrontale cortex wanneer je zikir doet ? Hoe werkt het ? Wat is het doel ? Wat is de betekenis ? Wat is zingeving ?

Binnen alle wetenschappen is religie en filosofie hetgeen dat zich bezighoud met de doel, met de betekenis, met zingeving. Alleen de filosofie richt zich op een deel van het brein sterker nog het verlengt zich tot aan de verste dimensies van het brein. Kijk naar Sokrates MASTERMIND. Maar religieus bewustwording gaat nog een stap verder, sterker nog begint pas daar waar de filosofie stopt en dringt door tot in het diepste van het hart van de ziel van de sirr (geheim) tot aan de verste uiteinden van de metafysieke grenzen of beter gezegd grenzeloosheid ! Dat is waar de wilayah begint (sainthood, evliyalik makami, hakiki kul olma).

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    17.816
    Dunya da guzel izler birakanlarin hep bir amaci olmus. Aslinda hersey sahip olduklarinin farkindaligiyla basliyor senin de dedigin gibi. Malzeme yi vermis Yaratan verdiklerini kullanmayi ogrenmek olmali insanoglunun gayesi.

Bu arada aramiza hosgeldin.

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74
    Dunya da guzel izler birakanlarin hep bir amaci olmus. Aslinda hersey sahip olduklarinin farkindaligiyla basliyor senin de dedigin gibi. Malzeme yi vermis Yaratan verdiklerini kullanmayi ogrenmek olmali insanoglunun gayesi.

Bu arada aramiza hosgeldin.
    Tabiki.. Insanin potansiyellerini gorup, insani butun alemin en serefli bir varligi olarak idrak edip ve bununla birlkte Allah 'a inanmamak bana çok garip geliyor. Ama herseyin insan ogluna hizmet ettigini gorup, insanin da en guzel kabiliyetlerle donatildiginin farkinda vararak Esref-i Mahluk oldugumuz bilincine variriz.

Tesekkur ederim. Hos bulduk.

Moderator Avatar van Nejva
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    5.189
    Citaat Geplaatst door Averroes Bekijk reactie
    @Angelus @Nejva
    Dit verhaal zou een trekpleister voor virtuele toeristen moeten worden. Eigenlijk moet het aanschouwbaar worden voor een bepaald bedrag. Het percentage dat we onderling verdelen valt nog te bespreken Nee hoor, ik ben gewoon benieuwd naar wat jullie van het verhaal vinden.
    Je bent creatief ;d
    Berceste

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    74
    Citaat Geplaatst door Nejva Bekijk reactie
    Je bent creatief ;d
    Tesekkur ederim!

Sincap Avatar van marjinal_
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    1.399
    Better than siyah beyaz aşk

- pelgrim -
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    5.574
    -

beetje^je^conditie^op^peil
    houden^begryp^ik

gryze^cellen^trainen
    geheugen^versterken^enzo

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/El_Dorado_(goudland)

eldorado^eldorado

@Ave rechts

El Dorado (De Vergulde) of Eldorado is een mythisch goudland dat zou zijn gelegen in Zuid-Amerika. De Spaanse conquistadores, die zich al heel veel goud hadden eigengemaakt, vernamen in de 16e eeuw van de indianen van een koning die zich in het meer Parima zou baden en telkens geheel bedekt met goud zijn bad zou beëindigen: de Gouden Man of El (Hombre) Dorado in het Spaans. De conquistadores gingen ogenblikkelijk op zoek naar dit goudmeer Parima (dat op verschillende kaarten uit de 16e en 17e eeuw staat aangeduid in het gebied van de bovenloop van de Orinoco). Mogelijk vertelden de indianen de legende vooral om van de goudzoekers af te zijn, maar dan heeft dat verhaal toch contraproductief gewerkt: het trok juist veel avonturiers aan.

Het nieuws verspreidde zich snel en er werden veel expedities op touw gezet, behalve door de Spanjaarden ook door de Nederlanders, Fransen en Engelsen. Er werd tot diep in de 18e eeuw gezocht in Colombia, Venezuela, Brazilië en Guyana, maar ondanks de vele geruchten over mogelijke vindplaatsen bleek El Dorado onvindbaar.

..
    Legende Bewerken
    yasasin^kotuluk.
    [IMG][/IMG]

Bookmarks

Berichtregels