+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 7 van 7
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    2.102

Turkse transgender Eleyna uit Hengelo voelt zich steeds meer vrouw

Eleyna Gelegen (24) is een Turkse transgender. In deze krant stak ze haar nek uit, door openhartig te praten over haar strijd om een volwaardige vrouw te worden. Ondanks de haat die ze voelde van veel islamitische geloofsgenoten. Het interview behoorde tot één van de meest gelezen verhalen op Tubantia.nl. Het bracht haar nog meer haatreacties, maar ook méér liefde.

De Hengelose gaat de deur niet uit zonder haar trots: haar paspoort. Sinds kort staat het er zwart op wit in. Geslacht: vrouw. Haar naam is nu officieel Eleyna en niet meer Mustafa. Een mijlpaal. "Ik baalde altijd als ik mijn identiteitsbewijs moest laten zien. Nu vind ik het heerlijk." Van een meelevende filiaalchef van de Albert Heijn kreeg ze spontaan een bosje bloemen, toen ze ervan hoorde. "Zo'n mooi gebaar: het is erkenning dat ik er mag zijn."

http://www.youtube.com/watch?v=rl4G9Eeg0Dk"> http://www.youtube.com/watch?v=rl4G9Eeg0Dk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355">

Het nieuwe paspoort is één van de stappen vooruit, sinds het interview. Ze is via het VU in Amsterdam ongeveer vijf maanden bezig met een hormonenkuur. "Mijn borsten groeien. Ik heb last van hormonale dipjes." Stap voor stap is en voelt ze zich meer vrouw. "Ik zal echt nooit meer 'zeikerd' zeggen tegen een vriendin die ongesteld is. Nou snap ik wat ze voelen." Ze straalt.

Hoewel dit tweede interview eigenlijk niet op een ongelukkiger tijdstip kon komen. Ze heeft net haar extensions eruit. "Zo jammer. Ik had mijn haar vorige week nog tot bijna op mijn billen." Eleyna is best een ijdeltuit en schaamt zich er niet voor. Lange wimpers, rode (kunst)nagels, gestifte lippen. Ze kijkt kritisch mee met de fotograaf of ze er wel genoeg flatteus op staat.

Vanaf haar vierde jaar wist Eleyna al dat ze weliswaar 'met een potloodje' was geboren, maar eigenlijk een meisje had moeten zijn. Op haar 19e jaar kwam het hoge woord eruit in de familie: ik ga voortaan als vrouw door het leven. Uit respect voor haar familie had ze tot dan de schone schijn opgehouden. Maar daarna heeft ze geen stap meer buiten de deur gezet als 'Mustafa'. In maart vertelde ze hoe haar familie doorlopend worstelde met haar beoogde sekse-verandering. "Ik voel me niet geliefd. Vanuit mijn cultuur en geloof wordt het als een grote zonde gezien", zei ze toen.

Misschien heeft het interview de familie nog meer aan het denken gezet. "Ze begrijpen dat ik er niet meer op terug kom en er is meer acceptatie. Mijn broertje durfde het nu aan om mij als transgender te interviewen voor een schoolproject. Ik voel nu dat ze, ondanks alles, wel echt van me houden."

Haatreacties
    Maar sinds haar openhartige interview is het aantal haatreacties uit vooral islamitische kring op internet wel nog intenser geworden, vindt ze. "Reacties als: ze moesten je doodschieten. Of ze wensen me dodelijke ongelukken toe." Ze deed tot nu toe geen aangifte. "Dan kan ik bezig blijven". De Hengelose zegt ook niet bang te zijn. "Alleen toen in Arnhem een transgender werd vermoord. Dat vond ik heftig. Ik heb toen als ik naar buiten ging ook wel even wat meer om me heen gekeken. Maar ik ga me niet verstoppen."

Veel meer trekt ze zich juist op aan de positieve reacties, die na het interview óók zijn toegenomen. "Mensen die raar naar me keken, maar nu zeggen: sinds ik je beter ken, vind ik je eigenlijk wel een heel leuk mens. Ik krijg online ook heel veel complimenten, omdat ik mezelf durf te zijn. Veel meiden, maar ook jongens spiegelen zich daar aan, zeggen ze. Daar haal ik kracht uit."

https://www.tubantia.nl/hengelo/turk...ouw~ab65d849a/
    huil wanneer je wil huilen,probeer zo weer je leven op te pakken je krijgt haar niet terug door verdrietig te zijn,koester de momenten dat je met haar hebt gedeeld en wens haar de hemel toe.
    wees een goede zoon en weet dat ze trotse glimlach op je

2. -->
    Sincap Avatar van marjinal_
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    1.384
    O kadar para harcıyorsun, balkon süper olmuş fln ama bir ayna alamadınmı ikeadan falan mk

Amateur
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    466
    Wiie betaalt dit alles voor deze troela? Precies, jij en ik. İk hoop dat ze straks ook wat gaat terugdoen voor de maatschappij die dit mogelijk maakt, zoals werken enzo.

KARAKIZ Avatar van Karakiz_21
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    17.813
    Hoezo begrijpt ze meisjes die ongesteld worden? Ze kan toch niet ongesteld worden? Bilim okadar ilerlemedi degil mi?
    Seni dusununce Kirsehir olurum bozkirin ustunde eserken ruzgar!

KARAKIZ Avatar van Karakiz_21
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    17.813
    Citaat Geplaatst door Mutlu Bekijk reactie
    Gecen biriyle gorustuk. Kiz olarak dunyaya geldikten sonra, erkek olmaya karar vermis.
    Yaninda bir de vriendin getirmis. -kendimden bir kez daha utandim-

Hij/zij/het was zeker van zijn zaak dat hij/het/zij een kind kon krijgen. Ik wilde niet tegen spreken.
    Insan okadar ''zeker'' olunca neem ik een stapje terug.
    Ik wil wel bij mijn standpunt blijven dat het niet mogelijk is....
    Als een vrouw een man wordt, dan kan ze wel een baby krijgen..niet als vader maar als moeder..
    Birsey diyemiycem ama cinsiyet degistirenlerin arastirmasi ve ona gore karar almasi gerekli bence.
    Seni dusununce Kirsehir olurum bozkirin ustunde eserken ruzgar!

- pelgrim -
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    5.559

-

Van een meelevende filiaalchef van de Albert Heijn kreeg ze spontaan een bosje bloemen, toen ze ervan hoorde. "Zo'n mooi gebaar: het is erkenning dat ik er mag zijn."

Hey^gidi^*AlbertHeyn
    *AlbertHeyn^mocht^er^helaas^niet^zyn..

Dag van de ontvoering en moord

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moor...rrit_Jan_Heijn
    yasasin^kotuluk.
    [IMG][/IMG]

Premium Lid Avatar van KingKong
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    4.949
    Als kerel moet dit wel de grootste afgang zijn die er bestaat. Dieper doorgraven zou hebben blootgelegd dat hij Mustafa in de knoop zat.

(Transgederschap juich ik overigens toe. Einde bloedlijnen.)
    Etrusk => Turkse
    Italia => Altai-i

Turan => Godheid Etrusken
    ALPen => ALParslan

Bookmarks

Berichtregels