Jaida (17) uit Overvecht werd slachtoffer van de gevolgen van sexting. Haar naaktfoto's werden verspreid via social media, waarna haar leven instortte. Van haar familie kreeg ze weinig steun. ,,Ze waren niet liefdevol voor mij."

In de Marokkaanse gemeenschap is seks een taboe. Veel meisjes hebben moeite met seksualisering in de samenleving en hun islamitische achtergrond.

,,Toen het gebeurde, was ik 14 jaar. Met jongens had ik geen ervaring. Het was de tijd dat Ping (chatprogramma) op de Blackberry heel populair was. Via via kwam ik in contact met een jongen. Hij sprak me aan op Ping. Dat was nieuw voor mij. Wow, een jongen die mij aansprak! Dat vond ik heel wat, weet je.

Hij was heel liefdevol voor me. Ik was onder de indruk van hoe hij tegen me praatte. We voerden elke dag lange chatgesprekken. Soms zei hij dat hij van me hield. Dat had nog nooit een jongen tegen mij gezegd.

Ik was toen heel naïef. Onze gesprekken werden langzaam, steeds seksueler. Ik liet me daarin meeslepen. Hij had mijn vertrouwen gewonnen. Op een dag vroeg hij opeens een naaktfoto. Die heb ik toen gestuurd. Zonder mijn hoofd uiteraard. Dat werd een gewoonte in onze gesprekken.

Blokkeren
Op een dag had ik daar geen zin meer in. Hij reageerde geïrriteerd en dreigde mijn leven kapot te maken. Ik blokkeerde hem op Ping. Van die bedreiging schrok ik wel, maar ik dacht dat we geen gezamenlijke vrienden hadden. Dat bleek niet te kloppen. Hij had zich heel anders voorgedaan dan hij was en kende iedereen uit mijn omgeving.
Het moment dat hij aan zijn hele contactenlijst mijn foto's stuurde, weet ik nog goed. Met een vriendin liep ik door de stad. Dat was in de kerstvakantie. Ik kreeg berichtjes van klasgenoten en vriendinnen. 'Ben jij dit?' vroegen ze. 'Dit had ik niet van jou verwacht', stuurde iemand.

Die dag kreeg ik honderden berichtjes. Ik trilde de hele dag en mijn hartslag was heel hoog. Ik stuurde mijn zussen berichtjes en vertelde hun wat er gebeurd was. Ze namen me totaal niet serieus. Ze hebben me die dag alleen maar uitgelachen.

Smalend keken ze me aan, toen ik thuiskwam. 'Meen je dit nou?', zeiden ze alleen maar. Dat was het. Pas na dagen drong écht tot me door wat er was gebeurd. Toen kwamen de tranen. Hele dagen achter elkaar heb ik gehuild. Het ging zo slecht met mij dat ik zelfmoord heb overwogen. Dat heb ik gelukkig niet gedaan.

School werd voor mij een hel. Ik was het zwarte schaap. De slet van de school. Ik werd nagekeken en uitgescholden. Stond er helemaal alleen voor. Gelukkig was er één vriendin die me bleef steunen. Gelukkig kwam ik ook in contact met Pretty Woman Utrecht (hulporganisatie). Zij hebben me goed kunnen helpen. Dat doen ze gelukkig nog steeds.

Wekenlang bleef ik het gesprek van de dag op school. Na drie maanden overkwam het een ander meisje. Eerlijk gezegd was dat voor mij een opluchting. Mijn schoolresultaten gingen in die tijd flink achteruit. In twee jaar ben ik twee niveaus gezakt. Ik heb uiteindelijk mijn vmbo-kaderdiploma gehaald. En steun van mijn familie kreeg ik niet of nauwelijks.''

Geen acceptatie
,,Mijn moeder en zussen veroordeelden me elke dag. Ze preekten tegen mij. Seks is een taboe in onze cultuur en wat ik had gedaan, wordt niet geaccepteerd. Liefdevol waren ze niet voor me. 'Het is je eigen schuld', zeiden ze steeds.

Mijn familie is niet heel streng in het geloof, maar toch kon het niet wat ik had gedaan. Dat ze me niet hebben omarmd, doet me nu nog steeds veel pijn. Als ze dat wel hadden gedaan, had ik sneller weer uit het dal kunnen klimmen.
Als ze wel streng waren, had ik het nog zwaarder gehad. Ik ken meisjes die thuis zijn geslagen vanwege uitgelekte naakfoto's.

Eigenlijk steunde mijn vader me nog het meeste. Die zei gewoon:
'Dat was niet zo slim'. Hij veroordeelde me niet. Maar hij mocht zich er van mijn moeder en zus niet mee bemoeien.

De eerste weken nadat de foto's waren rondgestuurd, durfde ik niet te gaan werken. Ik was caissière in een grote supermarkt. Toen ik weer ging werken, merkte ik dat veel jongens mij niet onder ogen durfden te komen. Sloegen ze een kassa over, als ze zagen dat ik er zat. Maar als ze thuis waren, zochten ze contact. Of ik met ze wilde afspreken. Ze dachten dat ik met iedereen het bed in zou duiken. Wilden ze me gebruiken voor snelle seks. Alsof ik echt een slet was. Maar ik had nog nooit met een jongen afgesproken! Het erge was dat ik zelf steeds meer ging twijfelen. Was ik nou écht een slet? Ik ging bijna zelf denken dat ik slecht was.

Nog steeds is mijn omgang met jongens een beetje moeilijk. Ik kan ze maar moeilijk vertrouwen. Steeds is er een stemmetje in mijn hoofd dat me zegt dat ik moet oppassen. Dat ik ze niet op hun woord moet geloven en dat ze niet eerlijk zijn. Of dat ze me eigenlijk alleen maar willen gebruiken. Dat is best vervelend.

Thuis wordt er niet meer over gepraat. We doen alsof het nooit is gebeurd. Inmiddels gaat het redelijk goed met me. Ik ben nu eerstejaars op een mbo-opleiding en heb nieuwe vriendinnen. Ik gebruik zelfs weer social media."

https://www.ad.nl/utrecht/overal-nag...lden~add33bc4/