+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 11 van 11
    Premium Lid Avatar van Cicekgirl
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    1.155

Ebru Umar wil afstand doen van haar Turkse nationaliteit. Maar dat gaat zo maar niet.

Mag ik alsjeblieft geen Turk meer zijn?

Afstand doen van de Turkse nationaliteit is voor veel Nederturken met mysterie omgeven: het zou niet kunnen, iets met erfrechten. Veel Nederturken denken dat ze het Turkse bezit van hun ouders niet kunnen erven als ze geen Turkse nationaliteit meer hebben.

Maar er is maar één reden om geen afstand te doen van de Turkse nationaliteit: sentiment. Jarenlang kon ik mijn moeder niet hoger op de kast krijgen dan door te pas en te onpas te roepen dat ik van die Turkse nationaliteit af wilde. Vooral als ik er achteraan zei dat ik dan meteen van die Turkse staatsgodsdienst af zou zijn. Sommige dingen zijn heilig voor moeders: „nee dat kan niet, dit hoort nou eenmaal zo, ik wil het niet”. Om vervolgens te dreigen met de erfenis: het eeuwige zomerhuisje.

Toen ik acht jaar geleden mijn eigen huis in Turkije kocht, verloor dat dreigement zijn kracht. Eindelijk mijn eigen zomerhuisje, dat ik overigens dankzij die Turkse nationaliteit zonder enige bureaucratie kon kopen.

Toen ik afgelopen zomer vast kwam te zitten in Turkije en er getouwtrek ontstond tussen de Nederlandse en Turkse overheid – wiens staatsburger was ik eigenlijk, wie had het recht mij al dan niet vast te zetten? – verbaasde mijn Turkse advocaat zich erover dat ik nog de Turkse nationaliteit had. Een nationaliteit die mij al deze ellende bracht. „Waarom in hemelsnaam, welk nut dient die Turkse nationaliteit?”, vroeg hij. Geen, antwoordde ik. Absoluut geen. O wacht, de erfenis, daar was iets mee? „Als een Turk mag erven in Nederland, mag een Nederlander in Turkije erven”, was zijn antwoord. Sindsdien proberen mijn zussen en ik van onze Turkse nationaliteit af te komen.

Helaas is dat zo makkelijk nog niet. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het opzeggen van die nationaliteit geen eenzijdige mededeling. Nee, je moet toestemming krijgen van de Turkse overheid om geen Turk meer te zijn. Toestemming, alsof je een klein kind bent dat om een snoepje vraagt. Alleen daarom al had ik het jaren geleden moeten aanvragen, die toestemming. Tegen je zin in naar je moeder luisteren is één ding, dat hoort (denk aan de erfenis!). Maar tegen je zin in naar een overheid luisteren die niet de jouwe is?! De liberaal in mij wordt daar extremist van.

Die toestemming krijg je niet zomaar. Je moet voldoen aan een viertal eisen: 1. handelingsbekwaam zijn; 2. een tweede nationaliteit hebben; 3. niet gezocht worden in verband met een strafzaak of misdrijf; 4. geen belastingschuld hebben.

Turken die zich verkneukelen om mijn rechtszaken in Turkije, wijzen telkens weer op die derde bepaling: niet gezocht worden in verband met een strafzaak. „Jij komt nooit van de Turkse nationaliteit af”, galmt het in mails en tweets. Bozer kun je me niet krijgen. Boos, niet om hun leedvermaak, maar om hun extreem slechte taalbeheersing: personen die voortvluchtig zijn, die gezocht worden, kunnen geen afstand doen van hun Turkse nationaliteit. Ik ben niet voortvluchtig, mijn verblijfsgegevens zijn bij iedereen bekend: bij de Nederlandse overheid maar ook op het Turkse consulaat. Ja, de Turken weten precies waar ik woon, helaas. Als ze me zo minachten, denk ik vaak, waarom staan ze dan niet te popelen om me uit hun nationalistische club te gooien? Aan mij zal het niet liggen, al moet ik ervoor naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

In juni heb ik mij keurig gemeld bij het Turkse consulaat in Rotterdam. Met mijn moeder als chaperonne. Ik trok een nummertje, vulde een formulier in en betaalde 8 euro. Ik had me wel eerst nog moeten laten afblaffen door een Turkse ambtenaar: „Je doet vrijwillig afstand? Echt vrijwillig? Je weet dat je niet snel weer de Turkse nationaliteit kunt krijgen?” Volhouden en beamen.

Mijn adresgegevens werden gecheckt waarna een megadiscussie over de juistheid ervan volgde: uit de computer waren twee telefoonnummers komen rollen die bij mijn woonadres bleken te horen maar die niet van mij waren. Aangezien ‘het systeem’ geen fouten maakt, was ik de boel aan het oplichten.

Dan heb je aan mij een verkeerde: liegen zit niet in mijn systeem en ja, jullie systeem maakt fouten. Bovendien weigerde de ambtenaar, die de week ervoor nog vloeiend Nederlands sprak, Nederlands te spreken. Mijn moeder wist de boel te kalmeren, maar als het aan mij lag was ik boos weggelopen. De Turkse hiërarchie is idioot. Na drie maanden heb ik nog steeds niets gehoord. Ik ben bang dat ik tot sint-juttemis deel moet uitmaken van een bevolking die me van alles aandoet. Elke column, elke tweet die ik publiceer wordt door Nederturken gemeld bij de Turkse overheid. Op grond van een of andere Turkse wetsbepaling kan ik daarvoor een gevangenisstraf tot zes jaar krijgen. Of zoals mijn vader tot zijn afgrijzen constateerde: „Dankzij Nederlanders ben jij weer vrij Ebru, als het aan Nederturken of Turkse Turken had gelegen, had je nog steeds vastgezeten.” Zijn onbegrip over hoe intens slecht mensen zijn, hoezeer ze bereid zijn om een ander, zijnde zijn dochter, te laten opsluiten in een Turkse gevangenis om niet meer dan een paar woorden, is groot. Maar niet groter dan zijn verbazing én opluchting over de inzet van Nederland om mij weer thuis te krijgen.

Eenmaal buiten het consulaat sprak een Nederturk me aan: „Ebru, ik vind het zó afschuwelijk wat jou wordt aangedaan. Echt. Weet dat er ook mensen aan jouw kant staan.” Mijn moeder moest huilen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/26...64006-a1523409

2. -->
    - pelgrim -
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    4.789

Thumbs up

-

haha^^jaja^^&en^^umar^je^ben^een^pannekoek
    yasasin^kotuluk.
    [IMG][/IMG]

Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    2.039
    doei doei
    huil wanneer je wil huilen,probeer zo weer je leven op te pakken je krijgt haar niet terug door verdrietig te zijn,koester de momenten dat je met haar hebt gedeeld en wens haar de hemel toe.
    wees een goede zoon en weet dat ze trotse glimlach op je

Hzr. BlackDavit Avatar van BlackDavit
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    18.579
    Sktr git, şu akoyunlarla hiç bir farkın yok zaten

Amateur
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    232
    Ak oyunu mu? Ze lijkt eerder op een CHPli.. klagen klagen, de situatie alleen maar laten verergeren maar oplossingen aandragen of meewerken aan een gezamenlijk doel ho maar..

Hem siz AKPliye kurban olun, en azından vatansevgisi çoktur bu kıtlede.

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    54
    Citaat Geplaatst door OttomanLady Bekijk reactie
    Ak oyunu mu? Ze lijkt eerder op een CHPli.. klagen klagen, de situatie alleen maar laten verergeren maar oplossingen aandragen of meewerken aan een gezamenlijk doel ho maar..

Hem siz AKPliye kurban olun, en azından vatansevgisi çoktur bu kıtlede.
    ****** git lan.

Dankzij Atatürk bestaat er iets als een burgerlijk wetboek en een nationale identiteit. Kom nou niet praten dat het landsbelang telt bij grotendeels van die piepschuimidioten.

VatanSever Avatar van Erzincanli
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    14.946
    Alles voor de show, ze had het al jaren geleden kunnen doen.

Amateur
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    232
    Citaat Geplaatst door Puppy5000 Bekijk reactie
    ****** git lan.

Dankzij Atatürk bestaat er iets als een burgerlijk wetboek en een nationale identiteit. Kom nou niet praten dat het landsbelang telt bij grotendeels van die piepschuimidioten.
    Terbiyeni takın gerizekalı. Annen sana hiç öğretmedi mi bayanlarla nasıl konuşacağını?

Benim dediklerim üzere verdiğin yanıta şaşırdım. Atatürk'ü unut artık, het leven gaat door en nu is er Allaha şükür Erdoğan.

Yaranız çok derin biliyorum, s** olun gidin ozaman Türkiyeden madem hiç sevmiyorsunuz Türklüğünüzü ve vatanınızı. Je kunt alles roepen over Ebru maar ze houdt tenminste de eer aan zichzelf en wilt haar Turkse nationaliteit opzeggen. Doe hetzelfde dan als je ballen hebt.

sosyalizm!
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    14.691
    Parsel parsel vatan satılsın ondan sonra vatan sevgisi çoktur denilsin. Komedi dükkanında çalışıyorlar galiba.
    Yaşa Mustafa Kemal paşa yaşa!

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    54
    Citaat Geplaatst door OttomanLady Bekijk reactie
    Terbiyeni takın gerizekalı. Annen sana hiç öğretmedi mi bayanlarla nasıl konuşacağını?

Benim dediklerim üzere verdiğin yanıta şaşırdım. Atatürk'ü unut artık, het leven gaat door en nu is er Allaha şükür Erdoğan.

Yaranız çok derin biliyorum, s** olun gidin ozaman Türkiyeden madem hiç sevmiyorsunuz Türklüğünüzü ve vatanınızı. Je kunt alles roepen over Ebru maar ze houdt tenminste de eer aan zichzelf en wilt haar Turkse nationaliteit opzeggen. Doe hetzelfde dan als je ballen hebt.
    Ik maak geen onderscheid tussen man en vrouw. Ik scheld zowel mannen als vrouwen uit. Man en vrouw waren toch gelijk???????

Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    54
    Ben ik eens genderneutraal is het weer niet goed.

Bookmarks

Berichtregels