+ Reageer op onderwerp
Resultaten 1 tot 2 van 2
    Premium Lid Avatar van mercimek
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    7.612

Marokkaans Hajir Van vakken vullen tot directeur bij Action

Op haar 17de begon ze als winkelmedewerker bij Action. Twintig jaar later werkt Hajir Hajji (37) nog steeds bij Action en zit ze in de directie. „Je werkt bij een familiebedrijf en je hebt aan twee woorden genoeg. Maar onder 3i moesten we ineens alles financieel onderbouwen.”

‘Ik zocht een bijbaantje en dacht: het bedrijf dat als eerste reageert, daar ga ik werken. Dat was Action. De eigenaar belde: ik mocht nog dezelfde dag op sollicitatiegesprek komen. De winkel, aan het Waterlandplein in Amsterdam, was nog niet open. Al staande werden mij wat vragen gesteld. Of ik een beetje kon rekenen en of ik over gezond verstand beschikte? De eigenaren waren de winkel aan het klaarmaken. De een was aan het schilderen, de ander liep koffie uit te delen. Ik kon nog diezelfde middag beginnen. Je deed alles. Vakken vullen, kassa draaien, klanten helpen. Het was keihard werken. Je kon helemaal niet merken dat de eigenaren de eigenaren waren. Ze waren net zo hard aan het werk als de rest. Je had Gerard, die deed de verkoop. Rob deed de inkoop. En Boris deed, meer op de achtergrond, de financiën.

„Action had toen nog geen bestelsysteem. Iedere dag belde ik naar de eigenaar en dan gaf ik de nummertjes door van de artikelen die ik wilde hebben. Die kwam hij dan de volgende dag met zijn aanhangwagen brengen. De spullen kwamen uit een grote loods in Medemblik. Ik durf het geen distributiecentrum te noemen. Een hoofdkantoor was er ook nog niet. De eigenaren hadden gewoon een grote ruimte waar alle goederen stonden en daartussenin zaten zij hun werk te doen. De artikelen kwamen van tussenhandelaren. Rob kwam uit de supermarktwereld, waar hij altijd non-food-producten had ingekocht. Alles kwam via zijn connecties. We hadden veel minder artikelen dan nu, minder categorieën ook. En Rob was de enige inkoper. Als hij op vakantie was, kwam er even niks nieuws binnen.”

Weekendkracht

„Ik begon bij Action als weekendkracht, maar al vrij snel werd ik assistent-bedrijfsleider en daarna bedrijfsleider. Mijn managementstudie heb ik in de avonduren afgemaakt. Op een gegeven moment vroeg de eigenaar: wil je rayonleider worden? Ik vroeg wat dat inhield. ‘Nou, gewoon’, zei hij, ‘zo’n winkel goed voor elkaar krijgen. Zorg dat het er netjes uitziet, dat de producten er goed staan en dat de klant goed geholpen wordt.’ Vanaf dat moment was ik verantwoordelijk voor de regio’s Amsterdam en de Veluwe. Ik was hartstikke jong, had net mijn rijbewijs. De eerste twee weken dat ik naar de Veluwe moest, ging mijn vader mee. Ik vond het doodeng om naar Nijkerk te rijden. Ging ik de winkels bezoeken als rayonleider en zat mijn vader ergens in een cafeetje. Daar had hij vakantiedagen voor opgenomen. Ik had nog gevraagd aan de eigenaren waar ik op moest letten als ik naar de Veluwe ging. ‘Op de flitspalen’, zeiden ze. ‘En niet vloeken daar!’

„In die tijd opende Action twintig winkels per jaar. Er waren veel doorgroeimogelijkheden. Dat is nog steeds zo. Als je gewoon bent, gewoon doet en hard werkt, krijg je veel kansen. In 2003 werd ik verantwoordelijk voor alle winkels in Nederland, de bestaande en de nieuwe. In 2005 openden we onze eerste winkels in België. Dat ging toen zo van: nou, we denken dat België een goede markt voor ons is. Dat ging meer op gevoel dan dat we marktonderzoek hadden gedaan. We openden vijf winkels in Vlaanderen en gaandeweg leerden we van onze fouten. Je mag in België bijvoorbeeld niet adverteren met ‘vanaf’-prijzen. Daar kwamen we pas achter toen de posters al overal hingen. Dat pasten we dan snel aan. In die fase kon dat nog, we waren een stuk kleiner en minder zichtbaar dan nu.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/22...34376-a1574504
    soeppie ?

2. -->
    Amateur
    Status
    Geslacht
    Man
    Reacties
    179
    Moet ik hem nu voorbeeld nemen, dan nee graag ik blijf mezelf. Wat is precies de reden dat je dit deelt met ons.
    إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ
    ''Only the One Who initiated me; then indeed, He shall guide me.''
    [43:27]

Bookmarks

Berichtregels