+ Reageer op onderwerp
Pagina 1 van 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van 69

Onderwerp: Overtijd

Amateur Avatar van Denizje
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    24

Overtijd

Vanuit school hebben ze me gevraagd of ik verhalen wilde schrijven voor de website geentaboes.hababam.nl. Eerst vond ik het moeilijk om gewoon vanuit het niets een verhaal te bedenken. Toen heb ik met Turkse vrienden en vriendinnen gesproken die hebben echt heftige dingen meegemaakt. Hier heb ik verhalen over geschreven. Ik kom heel vaak hier op het forum, maar ik durf de verhalen niet onder mijn eigen naam te plaatsen omdat die mensen anoniem willen blijven. InshAllah kunnen jullie genieten van mijn verhalen. Laat me please weten wat jullie ervan vinden...

Umit Aybar is een Turkse jongen van 19 jaar. Samen met zijn vader, moeder en twee broertjes woont hij in Diemen. Umit is eerstejaars student Interactieve Media aan de HvA. Umit heeft een vriendin, Esra, die ook op de HvA studeert. Hij heeft eerdere relaties gehad, maar hij is nog nooit zo verliefd geweest als op Esra. Esra is ook 19 jaar. Maar dan gebeurd er iets wat beiden niet hadden voorzien, Esra raakt zwanger…..

Het is woensdag. Jammer dat de vakantie al voorbij is. Ik heb echt geen zin in school. Ik kijk om me heen. Het is druk in het klaslokaal. Ik staar naar buiten… 9 uur ’s ochtends pas en de zon schijnt al lekker naar binnen. Ik hou van de zomer; lekker zonnetje, mooie blauwe hemel, vogeltjes die je hoort, kinderen die buitenspelen… Ik verlang nu al naar het weekend! Weer lekker samen zijn met Esra. Waar is ze eigenlijk? Ze is bijna nooit laat? Om me heen wordt er druk geschoven met stoelen en tafels. Vandaag krijgen we voor het eerst Techniek en Design. Meneer Visser begint de presentielijst door te nemen terwijl veel van mijn medestudenten nog haastig op zoek zijn naar een zitplek. Ik probeer door de drukte heen te zien of er iemand uit m’n projectgroep aanwezig is. Brian ploft naast me neer. “Fawaka Mitta, long time!” groet hij. Ik zet een enthousiaste blik op en zeg “Ey kerel, heb je gemist man!” Brian lacht en antwoordt met een licht Surinaams accent: “Jonge, zo lang geleden is het ook weer niet”

Dan roept meneer Visser: “Umit Aybar?” “Ja hierro”, antwoord ik. Als Brian kort daarna ook zijn presentie heeft bevestigd fluistert hij: “Ey, ik las je sms man. Wat is die torie met Esra? Je bent druk bezig? Ik lach: “Nee man, nee man, dit is serieus.” Brian reageert: “Ik was met m’n vriendin dus ik was je vergeten te bellen man…” Op de achtergrond is de docent begonnen met zijn presentatie over het opzetten van een database via SQL. Ik kijk naar beneden. Ik denk aan de vakantie… zucht ik moet hem echt veeeel vertellen. Maar niet nu. Het is te lang. “Ik vertel je straks, het duurt te lang” zeg ik tegen hem. Meneer Visser kijkt onze kant op en praat ongehinderd verder. Hij draait zich om, om iets op de Powerpoint presentatie aan te wijzen, Ineens voel ik mijn telefoon trillen in mijn zak. Ik schrik even. Een sms! Ik probeer het te pakken. Meneer Visser gaat door met zijn verhaal.

Eindelijk heb ik mijn telefoon. “Kom in de pauze AUB naar buiten konusmamiz gerek…het is echt belangrijk x Es” Het is Esra. Ze zit ook bij mij en Brian in de projectgroep. We hebben nu iets van drie maanden gewerkt aan een project. Brian weet wel dat we elkaar al heel lang leuk vinden en met elkaar afspreken enzo. Maar niet wat er in de vakantie is gebeurd. Maar shit, ik wou ‘em in de pauze alles vertellen. maarja, nu wil Esra me spreken, dus dan moet Brian even wachten. Ik maak me wel druk man… misschien wil ze het uitmaken? Of misschien heeft ze spijt van wat er in het de vakantie is gebeurd? Het moest eigenlijk ook niet gebeuren. We moesten gewoon wachten. Ik bedoel, waarom haast hebben? We hadden nog afgesproken dat we zouden wachten tot na het huwelijk. Maar ja, je weet hoe dat gaat. Van het een kwam het ander en toen ja… toen zijn we gewoon iets te ver gegaan vind ik. Shit shit, wat zal er met ‘r zijn? Brian ziet dat ik even afwezig ben en vraagt wat er is. “Esra heeft gesmst. Ze wil me spreken straks in de pauze. Dus die torie gaat moeten wachten vriend” zeg ik tegen Brian en ik stop snel mijn telefoon in m’n zak. Ik ga Brian wel een beetje vertellen wat er is gebeurd. Maar ook niet alles. Niet gedetailleerd. Ik kan hem moeilijk gaan vertellen dat Esra en ik te ver zijn gegaan. Hij weet hoe ik erover denk. En we hebben altijd een meningsverschil erover. Hij zegt altijd: “Sex hoort erbij”.

Ik weet ook wel dat het erbij hoort. Maar het is gewoon niet netjes. Het hoort niet bij onze cultuur. Zo ben ik ook niet opgevoed. Maarja, nu is het toch gebeurd. Hij zou eens moeten weten. Gelukkig kan hij geen gedachten lezen. Ik vertel ‘em wel dat we gewoon dingetjes hebben gedaan enzo. Brian kijkt me aan. Hij ziet zeker dat ik afwezig ben. Maar ik doe gewoon normaal. Dadelijk gaat ie weer vragen wat er is. Ik lach naar ‘em alsof er niets aan de hand is. Hopelijk gelooft ie het…
    Laatst gewijzigd door AR: 18-06-2009 om 18:31

2. -->
    Premium Lid
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    245
    verderr

CIMBOM Avatar van Zeynepxx
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    2.352
    verder
    Herkes aynı şeyi düşünüyorsa, hiç kimse fazla bir şey düşünmüyor demektir.

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    24
    Hallo mensen,

Sorry dat ik het tweede deel zo laat plaats, maar ik had en bruiloft dit weekend :-)
    Heel erg leuk vind ik het dat jullie zo positief zijn. Op naar het tweede deel!

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    24
    Als de les voorbij is lopen we het lokaal uit. “Ey, het is te warm man om 2 uren in een lokaal te zitten”, zegt Brian. Ik moet lachen: “Haha, jongeee, je bent toch Surinamer! Wat klaag je nou!” Brian geeft me een tik op m’n hoofd. “Ey Brai, Esra wacht buiten op me man. Ze wil praten toch… Ik zie je wel gewoon bij Cultuur&Media volgend uur goed?”. “Ai, no spang” antwoordt Brian terug.

Esra staat buiten op het schoolterras. Ze staat met haar rug en ellebogen tegen de muur geleund. Ze ziet er echt leuk uit. D’r haar is echt mooi lang. Ze heeft een grote zwarte zonnebril op en een jurk met heel veel kleurtjes. Haar tas hangt aan haar arm en haar benen staan gekruist. Ik zie dat haar jurk door de wind heel mooi om haar lichaam waait. Ze is echt mooi! Ik krijg weer een lekker gevoel in mijn buik. Het schoolterras is tegenover de uitgang van de school. Alle studenten die naar buiten lopen kijken wel even naar d’r. Het maakt me bestwel jaloers. Maar goed, aan de andere kant voel ik me wel trots. Ze is toch van mij. Ze ziet me lopen en maakt een beweging richting mij. Ik loop de draaideur uit. Die sigarettenrook stinkt zwaar! Ik probeer mijn adem even in te houden en loop richting het terras. “Hey mop!” groet ik. “Nerdeydin bu sabah?” Ik bekijk haar met een lach op mijn gezicht. “Gewoon, thuis…hadi gel, we gaan naar het pleintje toe” antwoordt ze met een serieus gezicht. Ze pakt mijn hand vast. De manier waarop ze het vasthoudt, zo stevig en zo liefdevol…nee man, er zal niets ernstigs zijn. In ieder geval denk ik niet dat ze het uit wil maken. Dan zou ze anders doen. We lopen de trap op richting een klein speeltuintje achter onze school. We gaan bij de zandbak zitten. Dan heb je tenminste nog een beetje privacy achter die struik, je weet toch. Ik zit op de rand van de zandbak. Het beton is warm en ik voel het door mijn spijkerbroek heen. Waarom kijkt Esra zo ernstig? Ik vraag me echt af waarover ze me wil spreken. Zal ik zeggen dat ik spijt heb van wat er is gebeurd? Nee man, straks wil ze dat helemaal niet horen? Ik lach maar naar d’r. Misschien lacht ze dan eindelijk terug? “Ik maak me een beetje zorgen askim”, zegt ik tegen d’r. “Waarom was je er niet vanmorgen en waarom doe je zo serieus? Heb ik iets gedaan ofzo?” Esra kijkt me teleurgesteld aan en zegt: “Dat er iets is betekent niet gelijk dat jij iets verkeerds hebt gedaan”. Ze kijkt naar de grond. Ik ben overtijd” zegt ze met een zachte stem… Ik voel een brok in mijn keel opkomen. “Overtijd? Hoe bedoel je?” Ze kijkt me aan en haalt haar schouders op. “Hoe dan? Kan toch niet? Ik ben toch niet in je…? Er valt een lange stilte… Hoelang ben je al overtijd dan?” vraag ik haar. “Bijna 2 weken” antwoordt ze me terug. Verschillende gedachtes gaan door mijn hoofd. Typisch iets voor mij dat dit gebeurt. Daarom zeggen mijn ouders altijd ‘eerst trouwen’. Fuck, fuck fuckkk! Ik hoop niet dat het zo is! Ik ben toch niet IN haar klaargekomen. Ik had hem er op tijd uit gehaald toch? Dan kan je toch niet…? Ze wordt vast wel weer ongesteld. “Ben je nog nooit eerder twee weken te laat geweest?” vraag ik haar. Ze antwoordt een beetje aarzelend: “Jaa… ik word het niet iedere maand op dezelfde datum ofzo… Maar meestal wel rond de 9e van de maand, of daar ergens omheen. Maar ik weet niet. Dit keer zit het me niet lekker op de een of andere manier. Mijn borsten voelen ook een beetje gevoelig”. Ze kijkt me aan… het lijkt alsof ze wil gaan huilen. Ik troost haar snel: “Esra, canim, het heeft nog geen zin om te huilen, want misschien is het niet eens zo. Heb je al zo een zwangerschapstest gedaan?” “Hayir, nog niet, ik durfde niet”. Wil je het vandaag gaan doen? Nu?” “Uhu”, zegt ze…

Ik sms Brian: “Ik kom niet naar de les, als ze iets vragen zeg afspraak dokter. Ik vertel je nog…” Onderweg naar de drogist is Esra heel stil… ze is erg gespannen. Wat dan als ze echt zwanger is? Ik schud mijn hoofd en probeer er nog niet aan te denken. Eerst de test…
    Op de hoek voor de drogist zegt Esra ineens: “Ik durf niet naar binnen. Straks werkt er iemand die ik ken?” Ik zucht: “Ga nou maar. Wat wil je anders doen?” Ze kijkt alsof ik iets doms heb gezegd. Ze loopt de drogist binnen. “Esra!” roep ik. Ik haal 20 euro uit mijn zak. “Hier, voor als je niet genoeg bij je hebt. Ik wacht op de hoek ja”. How, ik hoop echt dat ze niet zwanger is. Vanuit het raampje kijk ik waar ze is. Ze kijkt om d’r heen en pakt de test van de plank. Ze loopt richting de kassa. Het is gelukkig rustig in de winkel. Ze rekent af en komt naar buiten. “En, gelukt?” vraagt ik. “Ja ik heb het hier. Was ongeveer 11 euro.” Ze geeft me de rest van het geld terug. “Wil je het nu zien of straks?” vraag ze. “Nee straks, we kunnen het gewoon op school doen toch?”

CIMBOM Avatar van Zeynepxx
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    2.352
    verder.
    Herkes aynı şeyi düşünüyorsa, hiç kimse fazla bir şey düşünmüyor demektir.

Sevimli Yaratik Avatar van s0nqull
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    12.156
    verderr ?
    .
    " Öyle bir sevki beni,
    çikolatanın tadını unutayım
    "
    der kadın ..

Premium Lid
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    245
    verder

YALANDÜNYA.. Avatar van Yozgat-Sztr
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    3.393
    omg omg omg snel snel snel verder cabuukk
    ~ KOMA
    .

Premium Lid Avatar van EsraRengiz
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    244
    Ik vind het een goed geschreven stuk.
    Vergeleken met de meeste verhalen hier is het taalgebruik ook erg goed
    (en niet half-Turks straattaal en dan weer half-Nederlands straattaal)

Amateur
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    30
    verderrrr

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    3.550
    Citaat Geplaatst door EsraRengiz Bekijk reactie
    Ik vind het een goed geschreven stuk.
    Vergeleken met de meeste verhalen hier is het taalgebruik ook erg goed
    (en niet half-Turks straattaal en dan weer half-Nederlands straattaal)
    De hoop is het kwaadste der kwaadste, omdat zij de marteling verlengt.
    © Friedrich Nietzsche

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    24
    Ik weet dat ik niet heel snel ben met plaatsen, maar hier is het volgende deel:

We lopen naar school. We zijn beide zenuwachtig en zeggen niet zoveel… Ik wil mezelf niet te veel gerust stellen. Want straks is ze wel zwanger? Oh, ik hoop het niet. Ik weet echt niet wat we moeten doen dan. Op school aangekomen stappen we in de lift naar de 8e verdieping. Daar is het ’t rustigst. We nemen plaats op de bankjes om te lezen hoe de test moet. We kijken allebei even om ons heen om te kijken of er iemand aankomt. Niemand gelukkig… Je moet op de strip plassen. “Ik durf niet Umit, ik ben bang voor de uitslag” zegt ze. “Jawel, Esra”, zeg ik, “je moet even. Ga nou maar. Waarschijnlijk ben je het niet eens”. Ze zucht… “Oke, is goed…” Ze loopt naar de wc en doet de deur achter haar dicht. Ik wacht… en wacht… en wacht… Wat als ze het wel is? Wat zullen me ouders dan zeggen? Straks gaan ze denken dat ik zomaar met iedereen seks heb ofzo. En haar ouders? Volgens mij zijn haar ouders wel wat traditioneler. Ja ze is een meisje, dus logisch. Straks zetten haar ouders d’r uit huis. Of straks moeten we trouwen? Straks komen haar neven en vader achter me aan? Of wat als ze haar nooit meer willen zien? Maar, gaan we het wel houden? Ik weet niet of ik al kinderen wil? Ik bedoel, we studeren allebei nog. Wat gaat iedereen denken. Ik krijg het warm van mijn eigen gedachtes. Waar blijft ze eigenlijk? Na 5 minuten komt ze eruit. Ze kijkt ernstig en bang. Ze is helemaal rood geworden. “En…” vraag ik “waar is het?” Ze wijst naar d’r tas. “Weet je het al?” vraag ik nieuwsgierig. Ze is stil. Ze maakt d’r tas open en laat het schermpje zien. Ik zie heeeel lichtjes 2 blauwe streepjes. Esra ademt hard. Ze vraagt aan me: Is het een streep of twee? “Ik kijk haar weer ernstig aan… “Het zijn twee Es… Ik zie haar ogen waterig worden… 2 tranen rollen langzaam over haar gezicht. “Zie je echt twee? Is het niet een?” vraagt ze weer… Ik hou d’r vast. Ze huilt. Allah help denk ik in mezelf. Ik weet zelf ook niet wat ik moet doen. Mijn ouders zeiden altijd dat seks voor het huwelijk verboden was, dat de duivel de verleiding gaf en dat de duivel hem in zijn oor fluisterde om verkeerde dingen te doen. Hoe zullen mijn broertjes nu naar me op kunnen kijken, als ik zelf het verkeerde voorbeeld geef. Wat nu? Wat nuuu? “We gaan het samen doen Es, we verzinnen wel wat” zeg ik tegen haar. Ik zeg dit wel, maar ik weet zelf niet eens hoe of wat. Ik voel me lichaam slap worden. Het lijkt alsof ik in elkaar ga zakken. Howw! Waarom moesten we dit doen! God straft ons. Het is onze eigen schuld. Ik weet zeker dat het onze straf is. Maar het is met liefde gebeurd. Waarom gebeurt het dan bij ons? Betekent het iets? Het is maar één keer gebeurd! Wat gaan mijn ouders zeggen. En haar ouders. Haar vader, haar familie! Ik kijk naar boven. Allahim bize yardim et!
    Laatst gewijzigd door Denizje: 02-07-2009 om 15:04

Premium Lid
    Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    245
    verder

Status
    Geslacht
    Vrouw
    Reacties
    24
    Een lang stuk voor het weekend. Ik plaats woensdag pas weer het volgende gedeelte, dus vandaar. Blijf reageren:

We zitten ongeveer een kwartier in stilte, verdronken in onze eigen gedachtes. Het lijkt wel een uur! Esra heeft haar hoofd op mijn borst geleund. Ik speel met d’r haar. “Wil je iets eten Es?” vraag ik aan d’r. “Nee, heb geen trek” antwoordt ze. “We moeten wel wat eten...kom we gaan naar buiten.” We lopen naar buiten. We zeggen allebei niets. Ik denk alleen aan wat we nu moeten doen. Ik voel me zo gehaast. Ik wil NU een oplossing. Ik voel me alsof ik iets moet doen. Maar wat? Oh god, ze is gewoon zwanger! Er leeft gewoon iets in haar. En het is van ons…en het is met liefde gemaakt!
    “Esra askim, waaraan denk je?” Ze zucht: “Ja wat denk je waar ik aan denk, wat moet ik doen? We kunnen het niet houden? We zijn niet getrouwd niets! We zitten nog op school, we hebben geen werk, geen huis hicbirseyimiz yok!” “Ja, ja ik weet het” antwoord ik. “Maar, ja… wat wil je dan doen?” Ze denkt niet eens na en zegt dan: “Ja abortus he! Wat zal iedereen denken als ik ineens zwanger ben! Ik kan niet zo thuiskomen” Ik snap het wel dat ze zo denkt. Maar, abortus, dat gaat te ver man. “Kijk Esra, wij hebben het zelf gedaan. En ik ben niet eens IN je klaargekomen. Het is pas de eerste keer dat we het hebben gedaan. Je weet niet wat de reden is dat je zwanger bent. Misschien wil Allah het zo…?” Esra antwoordt: “Ja, dan is het zeker onze straf, dat we niet hebben gewacht tot na het huwelijk!… Ik wil het niet Umit, hayir imkansiz! Dit kan niet! We kunnen het echt niet houden. Ik wil nog niet stoppen met school. Ik wil nog geen kind! En ook al wou ik het, het kan gewoon niet! Mijn ouders maken me af! Het kan gewoon niet!” Ze kijkt me aan. Ik zie verdriet en verwarring in haar ogen.

We zitten bij de McDonalds. Ik bestel 2 grote friet en ga naast haar zitten. Het is ondertussen al bijna 3 uur. Esra praat heel zacht: “Umit, kijk dan, ik wil weten hoe dat gaat…abortus enzo.” “Is dat alles wat je kan verzinnen?!” vraag ik haar. “Esra, we zijn zelf verantwoordelijk, het is niet het einde van de wereld?” Ze reageert gelijk: “Umit, je snapt het niet, denk je dat mijn ouders het goed vinden. Ineens wil ik trouwen. Ineens ben ik meteen zwanger?! Het is schande! En ik wil ook niet stoppen met school”. “Dat hoeft ook niet” zeg ik. “Onze ouders kunnen ons helpen met opvoeden. En ja, tuurlijk gaan ze het eerst erg vinden, en tuurlijk zullen ze het er eerst niet mee eens zijn, en ja, we zullen eerst ruzie krijgen. Maar ja, dat gaat wel weer over. En het is ons leven, en ons kind en onze verantwoordelijkheid…” Een medewerker van de McDonalds komt onze friet brengen. Tijdens het eten zijn we stil. Had ze toch wel honger! Ik denk aan hoe het nu verder moet. Waarom is abortus haar enige oplossing? We zijn nu bijna 20. Zo een rare leeftijd is het ook weer niet voor een kind. Als onze ouders helpen dan redden we het echt wel hoor. En tuurlijk gaat het moeilijk zijn in het begin met de problemen van ouders enzo. Maar daarna kunnen we het wel. Desnoods gaan we deeltijd naar school ofzo. Er zijn vast wel andere oplossingen dan abortus. Ik denk wel dat we gaan moeten trouwen… Dat lijkt me wel raar. Wil ik dat wel? Wil zij dat wel? Mijn ouders zeggen de laatste tijd wel vaker dat ik een goede vrouw moet vinden en trouwen. Esra is ook een goed meisje. Ik zou sowieso wel met haar willen trouwen. Maarja, als zij meteen aan abortus denkt dan ja…dan vraag ik me eigenlijk af hoe serieus zij eigenlijk met mij is weetje. “Esra, stel he, je kon geen abortus doen. Wat zou je dan doen?” Ze denkt even na en zegt dan “Ik weet niet, ik denk gewoon ouderwets trouwen ofzo. Ja, wat moest ik anders?” “Maar waarom kan je dat dan nu niet?” vraag ik haar. “Omdat het hier wel kan he, abortus!” antwoordt ze geïrriteerd. “Die optie is er nou eenmaal. Het zou zoveel makkelijker zijn! Waarom doe je eigenlijk zo moeilijk? Wil je het houden ofzo?” vraagt ze. Ik kijk haar aan en zeg dan: “Kijk Esra, ik vind dat we niet zo makkelijk erover moeten denken. We kunnen wel even op internet kijken enzo hoe dat gaat weetje, met abortus enzo. Maar ik vind gewoon van, kijk, we zijn volwassen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden, en we zijn geen 16 ofzo. We zijn al bijna 20. Zo raar is het ook weer niet als we een kind hebben of gaan trouwen.” Esra zucht en kijkt nu heel geërgerd: “Ja is goed ja, is goed, ik zal nadenken erover. Maar ga je zo eerst mee op internet kijken? Ik wil even uitzoeken hoe alles gaat enzo met abortus”. “Ja, ik ga wel mee. Ben ook wel benieuwd”. We eten onze patat op en verlaten de McDonalds.

Bookmarks

Berichtregels