Bekijk op het forum:

Padisahlar neden Hacca gitmezdi?



Pagina's : [1] 2

altai
06-12-2009, 21:28



Bu soru çokça sorulmaktadir. Ancak bu sorunun cevaplandirilacagi en güzel yer, II. Osman meselesidir. Zira II. Osman’in katli olayinda bu sorunun cevabi da verilmistir. Evvela haccin farz olmasinin sartlarini özetleyelim: Müslüman olmak; akilli olmak; ergen olmak; hac yolu için hem gida ve hem de yol masraflarini karsilayabilecek kadar zengin olmak; haccin farz oldugunu bilmek; yol emniyeti bulunmak. Bu kisa izahlardan sonra, Osmanli Padisahlarinin neden hacca gitmediklerinin cevabini arayalim : 1) Islâm Hukukuna göre, cihâd, Müslümanlar için farz-i kifâyedir. Bu sebeple fert olarak bir Müslüman, açik bir düsman tehlikesi bulunmadigi müddetçe, farz-i ayn olan hacci farz-i kifâye olan cihâda tercih edebilecektir. Cihâd, fert olarak Müslümanlarin hac ibadetine engel olmayacaktir. Bunun tek istisnasi, düsmanin bertaraf edilebilmesi için hacca gidecek Müslümanlara da ihtiyaç olmasidir. Iste bu noktada halife ve sultânlarin hükmü, Müslüman fertlerden farklidir ve onlar için cihâd yani düsmanlarin hücumunu bertaraf ederek Müslümanlarin emniyetini saglamak ve bunun için gerekirse savasmak, farz-i ayndir. Hz. Peygamber’e hangi amelin daha faziletli oldugu soruldugunda, sirasiyla, Allah’a ve Peygamberine iman, Allah yolunda cihad ve hacc-i mebrûr cevabini vermistir. Sebebi bellidir; Müslümanlarin canini, malini ve namusunu korumak hukukullah da denilen kamu haklarindandir; yani cemiyete ait bir ibadettir. Bazan kamu haklarindan olan bir mesele, sahsî farzlardan daha ehemmiyetli hale gelmektedir. Iste burada da durum budur. Osmanli Padisahlarinin II. Selim’e kadar gelenlerinin tamami, ömürlerinin yarisini Allah yolunda cihâd için seferlerde geçirmislerdir. Üzerlerine farz-i ayn olan ve hukukullah mahiyetinde bulunan cihâdi ve nizâm-i âlemin devamini, sahsî farz olan hacca tercih etmeleri için, Seyhülislâmlar fetvâ vermislerdir. II. Bâyezid Amasya’da vali iken hacca gitmeye niyetlenirken, sadrazam ve diger devlet erkâninin imzasi ile gönderilen mektupta, hemen gelip tahta geçmesi gerektigini, hacca gitmeyi halka ve devleti idare etme isi olmayanlara birakmasi icab ettigini tavsiye etmisler; aksi takdirde düsmanin cesaretlenerek Müslümanlara saldirmasina sebep olacagini ikaz eylemislerdir. Ayni sekilde israrla hacca gitmek isteyen ve bu niyetinin bedelini caniyla ödeyen II. Osman’a, Kayinpederi ve Seyhülislâm olan Es’ad Efendi aynen su fetvâyi vermis ve fikihtaki bu hükmü özetlemistir: "Padisahlara hac lâzim degildir; oturup adl eylemek evlâdir. Câiz ki, bir fitne zuhûr eyleye". Verilen bu fetvâyi tasdik eden asrinin kutbu Aziz Mahmûd Hüdâyî Hazretleri de, II. Osman’i fetvâya uymasi için ciddi ikaz eylemistir. Hatta bu meseleden dolayi Padisah’in askeri tahrik ettiniz tarzinda tahkirine hedef olan ve sonradan Seyhülislâmlik mak***** gelen Yahya Efendi’nin ifadeleri de tamamen fikhin ölçülerine uygundur: "Padisahim! Hâsâ ki, ulema duacilariniz eskiyayi tahrik ede. Ancak içten gelerek bu niyetinizi istemezdik. Sebebi budur ki, ecdadiniz etmemisler, bu tarike gitmemisler, günahimiz varsa ol kadarcadir." Nitekim halk ve asker arasinda yayilan dedikoduyu özetleyen su cümleler de meseleyi açiklamaktadir: "Nizâm-i âlem içün padisahlar hacci terk edegelmistir. Düsmanin ortaya çikmasi ve düsmanlarin memleketi karistirma ihtimali var iken, Memâlik-i Mahrûse’yi koyup gitmek hatadir.". 2) Bazi Islâm hukukçulari, bedeni sihhatli olma sartini açarak, sihhatli olsa bile tutuklu olma veya kendisini hacdan alikoyan zâlim idareciden korkmanin da haccin edâsini engelleyecegini ifade ederken, sultân ve o manadaki devlet yetkililerinin de mahbus yani tutuklu gibi kabul edilecegini; sadece beytülmal disinda kendine ait malindan haccin farz olacagini ve bu özür devam ettigi müddetçe ölünceye kadar hacca gidemeyebilecegini hükme baglamislardir. Günümüzdeki gibi ulasim imkânlarinin gelismedigi ve bir hac görevinin en az üç ay sürecegi bir asirda, Osmanli Padisahlarinin hacca gitmeleri gerektigini düsünmek, Islâm Hukukunu bilmemek olur. Kaldi ki, ömürlerinin yarisini cephede geçiren Padisahlarin, neden Misir’a kadar cihâda gidip de hacca varmadiklari da ileri sürülemez; zira ordunun basinda mücahid bir komutan olarak sefere giden padisahla, kendi sahsî ibadeti için üç ay memleketini yalniz birakan padisah bir tutulamaz. Bunun en müsahhas misâli II. Osman’a karsi askerin ve hatta halkin duydugu tepkidir. Islâm âlimleri, haccin sartlarindan olan yol emniyetini ihlal eden Karamita grubunun isyani sebebiyle, 326/937 tarihinden itibaren 20 yil kadar haccin farz olmadigini, çünkü yollarda anarsi yasanabilecegini ifade etmislerdir. Özetle Osmanli Padisahlarina dinen bizzat hacca gitmeleri farz olmamistir. Ancak kendi yerlerine bedel olarak baskalarini mutlaka göndermislerdir. Ayrica Sultân Abdülaziz’in gizlice tebdil-i kiyafet ederek hacca gittigi söylenmektedir. Ancak elimizde bunu dogrulayacak bir vesika bulunmamaktadir . Kaynak: Prof. Ahmet Akgündüz, Bilinmeyen Osmanli

Civilization
06-12-2009, 21:33
So what? Als dit soort topics over Ataturk geopend zouden worden, weet ik wel wie er als eerst een reactie geeft.

Cuneyt
06-12-2009, 21:50
So what? Als dit soort topics over Ataturk geopend zouden worden, weet ik wel wie er als eerst een reactie geeft. wat heeft dat nou met deze topic te maken? lees anders eerst voor dat je reageerd.. hij geeft in deze tekst aan dat er een islamitisch legitieme reden is voor de sultans om niet naar de Hadj te gaan. sultanlari burda kotulemiyor, zoals jij waarschijnlijk gedacht zult hebben..

altai
06-12-2009, 21:52
wat heeft dat nou met deze topic te maken. lees anders eerst voor dat je reageerd.. hij geeft in deze tekst aan dat er een islamitisch legitieme reden is voor de sultans zijn om niet naar de Hadj te gaan. sultanlari burda kotulemiyor, zoals jij waartschijnlijk gedacht zult hebben.. :D aynen bilader.

Erenler
06-12-2009, 23:48
Meeste Ottomaanse Sultan's waren zatlappen die in de harem 20 maagden per dag neukten. Sah Ismail (L)

altai
06-12-2009, 23:49
Meeste Ottomaanse Sultan's waren zatlappen die in de harem 20 maagden per dag neukten. Sah Ismail (L) Hemserim, icki icen padisahlar hakkinda bir konu actim,(2,3, tanesi icermis) gelip burada ''meeste'' diyerek iftira atma. Hem icki ile ne alakasi var bu konunun? gel gor ki yaziyi okumamisindir bile

Erenler
06-12-2009, 23:56
Iftira degil. Hadi 2 3 olsun. Padisahlarin haremde kizlarla oynastiginda yeniçeriler harb'e gidiyordu. Ben Osmanli'yi Atalarim olarak kabul etmiyorum. Benim atam Sah Ismail'dir.

AyseM
07-12-2009, 00:02



Weer wat geleerd. Paylasim icin tesekkurler..

altai
07-12-2009, 00:02
Iftira degil. Hadi 2 3 olsun. Padisahlarin haremde kizlarla oynastiginda yeniçeriler harb'e gidiyordu. Ben Osmanli'yi Atalarim olarak kabul etmiyorum. Benim atam Sah Ismail'dir. Benim atalarim, hem Osman Gazi Han, hem sah Ismail dir. Hem Atilla dir, hem Ataturktur, Hem Fatih Sultan Mehmet Han dir, hem Timurlenk dir. Hem Oguz Han dir, hem Selcuk bey dir Hem Sultan Alparslandir, hem Kul Tekin dir.

yesilgozler
07-12-2009, 00:14
Meeste Ottomaanse Sultan's waren zatlappen die in de harem 20 maagden per dag neukten. Sah Ismail (L) was sah islamil een ottomaanse sultan dan? of nee, hij was 1 van de 20 maagden(<-?)

Erenler
07-12-2009, 00:59
Nee. Je verwart Ismail met de bastaard Yavuz Selim.

Otoban_tilkisi
07-12-2009, 01:07
Padisah yerini birakamazdi,zira taht kavgalari vardi ve padisah Topkapidan ciksaydi yerine baskalari gelebilirdi ve buda ic savas demekti.Ancak kendi yerlerine vekil olarak baskalarini gonderirdiler.

altai
07-12-2009, 01:12
Nee. Je verwart Ismail met de bastaard Yavuz Selim. Hemserim, burada bu tur laflar etmeyiniz lutfen, lafim sanada yesilgozlerede, bi kere de kufur etmeden edebli bi sekilde tartisin.

Abu_Nidal
07-12-2009, 02:02
Meeste Ottomaanse Sultan's waren zatlappen die in de harem 20 maagden per dag neukten. Sah Ismail (L) Sah Ismail was anders ook een behoorlijke alcoholist hoor.

Erciyes
07-12-2009, 02:06



Meeste Ottomaanse Sultan's waren zatlappen die in de harem 20 maagden per dag neukten. Sah Ismail (L) Osmanli padisahlarin haremleri senin sandigin haremlerden degildi

Pagina's : [1] 2