Bekijk op het forum:

Wat zegt de islam over abortus? Wanneer is dit wel of niet toegestaan?

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Angelus
10-07-2009, 17:59
Er bestaan verschillende inzichten onder islamitische geleerden over het onderwerp abortus. Ze zijn het in ieder geval over één ding eens: na 120 dagen is abortus niet meer toegestaan. Dit wordt gebaseerd op onderstaande hadith waarin de profeet uitlegt wanneer de ziel bij de mens wordt ingeblazen. Wanneer een foetus beschikt over een ziel wordt het gezien als een volwaardig mens. Deze uitspraak is overgeleverd door Aboe Abdur-Rahmaan Abdullah ibnoe Masoed: “Waarlijk, de schepping van eenieder van jullie vindt plaats in de buik van zijn moeder, dit gedurende veertig dagen in de vorm van een levenskiem. Daarna is het net zo lang een bloedklonter. Vervolgens is het net zo lang een klomp vlees. Dan wordt er een Engel naar hem gestuurd…. die in hem de ziel blaast…. “ Dit wil zeggen dat wanneer er na de 120 dagen abortus wordt uitgevoerd, dit gezien wordt als moord. Maar wanneer abortus wordt overwogen binnen 120 dagen, dan gelden er weer andere regels. Omdat het embryo/foetus nog niet beschikt over een ziel, wordt abortus in deze periode dan ook niet gezien als het doden van een mens. Dit betekent echter niet dat abortus zomaar uitgevoerd kan worden wanneer een zwangerschap niet uitkomt. Abortus is toegestaan in zeer uitzonderlijke situaties. Welke dit zijn, daar verschillen geleerden over van mening. Hieronder volgen enkele opvattingen van de verschillende rechtsscholen: De Malikitische geleerden zijn het erover eens dat abortus altijd verboden is, behalve als het leven van de moeder in gevaar is. Er moet een keus gemaakt worden tussen twee kwaden. In dit geval wordt het leven van de moeder als belangrijker gezien dan het leven van het ongeboren kind. De abortus zou, als het leven van de moeder in gevaar komt, dan ook mogen plaatsvinden na 120 dagen (Van Bommel et al., 2005). Veel juristen van de Hanafitische school stonden abortus toe tot het eind van de vierde maand zwangerschap. Sommigen stonden het zelfs toe dat het zonder toestemming van de echtgenoot gebeurde, als de reden maar belangrijk genoeg was (Van Bommel et al., 2005:60). De Hanbalitische en de Sjafi’itische geleerden gingen tot op grote hoogte mee met de tolerante houding van de Hanafitische geleerden, maar beperkten vaak de periode waarbinnen nog een legale abortus mogelijk was tot veertig of vijftig dagen (Van Bommel et al., 2005:60). 4.1 Abortus bij verkrachting De geleerden verschillen onderling in standpunten over abortus bij verkrachting. De ene groep geleerden zegt dat dit wel is toegestaan, omdat een vrouw niet alleen uit een stoffelijk lichaam zou bestaan, maar ook uit een geestelijk lichaam (Van Bommel et al., 2005). Een vrouw die zwanger raakt onder deze criminele omstandigheden, is zelfs jaren na deze gebeurtenis nog bezig met het verwerken van deze traumatische ervaring en heeft zelfs dan nog geestelijke bijstand nodig. Voor veel van de verkrachtingsslachtoffers is het haast ondraaglijk om een kind te moeten dragen en op te voeden dat verwekt is op deze manier (Van Bommel et al., 2005). En dan hebben we het nog niet eens over het kind zelf, dat moet opgroeien met de idee dat het is verwekt onder dergelijke omstandigheden. Maar ondanks dit, zijn er geleerden die zeggen dat verkrachtte vrouwen dit lot moeten ondergaan en het accepteren. Zij mogen dan geen abortus uitvoeren. Zie het filmpje van Tariq Ramadan (http://geentaboes.marokko.nl/index.php?nav=video&vid=9) lees meer over geen taboes op: www.geentaboes.hababam.nl (http://www.geentaboes.hababam.nl)

adembaba
10-07-2009, 18:04
moet dit niet in de islam subforum, cyber imam?

Kruimel
10-07-2009, 18:13
moet dit niet in de islam subforum, cyber imam? Aangezien dit HABABAM is en hier 99 % TURKEN zitten en 97% van die turken MOSLIMS zijn, hoeft dat niet nee. Ik begrijp het als je je eraan stoort, maar lees het dan niet. Je ziet wat zegt de Islam over abortus staan of niet, waarom ga je er toch in.

adembaba
10-07-2009, 18:22
Aangezien dit HABABAM is en hier 99 % TURKEN zitten en 97% van die turken MOSLIMS zijn, hoeft dat niet nee. Ik begrijp het als je je eraan stoort, maar lees het dan niet. Je ziet wat zegt de Islam over abortus staan of niet, waarom ga je er toch in. Er is een islam subforum en alles over de islam hoort daar. Zo simpel is het. Wat heeft dit met anti-islam te maken. je ziet in alles het werk van de gavurs he. İşte islam ayrımcılığı böyle yapıyor...

Kruimel
10-07-2009, 18:31
Er is een islam subforum en alles over de islam hoort daar. Zo simpel is het. Wat heeft dit met anti-islam te maken. je ziet in alles het werk van de gavurs he. İşte islam ayrımcılığı böyle yapıyor... Nee, je hebt het volkomen verkeerd. Ben asla ayrimcilik yapmam, ik vindt jou reacties gewoonweg hatelijk en ik irriteer me daaraan, vandaar dat ik iedere keer reageer. Dit heeft te maken met ABORTUS, abortus wordt veroorzaakt door ongewenst een kind hebben, ongewenst kind wordt veroorzaakt door seksuelecontact en dat hoort bij seksualiteit of niet soms? Aangezien dit forum vaker wordt bezocht dan de Islam forum is dit een perfecte plek. Heel veel meiden weten niet wat ze moeten/kunnen doen nadat ze Seks hebben gehad en een kind aan hebben overgehouden. Zodra je dit topic gaat verplaatsen, zal de kans groot zijn dat de helft dit informatie mist. Islamda ayrimcilik olmaz bu arada, ben hic bi taraf tutmuyorum, Islam is 1 geloof en heeft geen wegen dus wat je zegt is zoiezo onzin. Ik vindt groepen als süleymancilar/milli görüscüler zoiezo verkeerd.. dus als je tegen MIJ gaat zeggen dat ik onderscheidt dan moet jij nog leren wat ayrimcilik in de Islam betekent. Bu arada nee ik vindt alles niet anti - Islam, kvind jouw reacties Anti-Islam.

adembaba
10-07-2009, 18:53
Nee, je hebt het volkomen verkeerd. Ben asla ayrimcilik yapmam, ik vindt jou reacties gewoonweg hatelijk en ik irriteer me daaraan, vandaar dat ik iedere keer reageer. Dit heeft te maken met ABORTUS, abortus wordt veroorzaakt door ongewenst een kind hebben, ongewenst kind wordt veroorzaakt door seksuelecontact en dat hoort bij seksualiteit of niet soms? Aangezien dit forum vaker wordt bezocht dan de Islam forum is dit een perfecte plek. Heel veel meiden weten niet wat ze moeten/kunnen doen nadat ze Seks hebben gehad en een kind aan hebben overgehouden. Zodra je dit topic gaat verplaatsen, zal de kans groot zijn dat de helft dit informatie mist. Islamda ayrimcilik olmaz bu arada, ben hic bi taraf tutmuyorum, Islam is 1 geloof en heeft geen wegen dus wat je zegt is zoiezo onzin. Ik vindt groepen als süleymancilar/milli görüscüler zoiezo verkeerd.. dus als je tegen MIJ gaat zeggen dat ik onderscheidt dan moet jij nog leren wat ayrimcilik in de Islam betekent. Bu arada nee ik vindt alles niet anti - Islam, kvind jouw reacties Anti-Islam. Toch wel. Ayrımcılık yapıyorsun. Deze tekst gaat over de islam en hoort in het islam subforum.. Omdat ik jullie hierop wijs ben ik plots anti-islam in jouw ogen. Trouwens. Als jullie vinden dat er daar weinig mensen komen en dus hier zetten. Wat zijn jullie van plan? De mensen verislamiseren of zo? Tja als de berg niet naar mohammed komt, komt mohammed naar de berg zeker... İk ga toch ook geen dingen over christendom plaatsen in de İslam forum omdat in de 'andere levensbeschouwingen subforum weinig mensen komen? Dit is absurd.. Mijn reacties zijn anti-extreem islam. Niet anti-islam. Zelfs in Turkije met '99%' moslims zitten vrouwen met een hoofddoek op cafe met jongens. Jullie zijn gelijk taliban maar zonder wapens....

Kruimel
10-07-2009, 19:05
Toch wel. Ayrımcılık yapıyorsun. Deze tekst gaat over de islam en hoort in het islam subforum.. Omdat ik jullie hierop wijs ben ik plots anti-islam in jouw ogen. Trouwens. Als jullie vinden dat er daar weinig mensen komen en dus hier zetten. Wat zijn jullie van plan? De mensen verislamiseren of zo? Tja als de berg niet naar mohammed komt, komt mohammed naar de berg zeker... İk ga toch ook geen dingen over christendom plaatsen in de İslam forum omdat in de 'andere levensbeschouwingen subforum weinig mensen komen? Dit is absurd.. Mijn reacties zijn anti-extreem islam. Niet anti-islam. Zelfs in Turkije met '99%' moslims zitten vrouwen met een hoofddoek op cafe met jongens. Jullie zijn gelijk taliban maar zonder wapens.... Jij hartstikke gestoord. Islam is zoiezo niet extreem dus hoe kan je nou anti-extreem islam zijn. Je bent gewoonweg anti-islam. 99% zeg je? heb je soms allemaal geteld. Nou dan feliciteer ik je hierbij. Zijn we talibanen? Als ik dat was had ik je nu al neergeschoten en een hele wereld oorlog begonnen. Ik snap je niet, ik ben niet iemand die heel erg met de Islam bezig houdt, maar ik ben blij dat ik niet tot jou niveau behoor. Je kan hier best een topic openen met wat de Christendom vindt over de abortus, ik zal dat zometeen wel openen. En ja, als de mensen niet naar de Islam willen dan zorg ik er wel voor dat mensen hun ogen openen en neem ik de Islam mee naar hun zodat ze kunnen zien dat ze fout leven. Asil sen ayrimcilik yapiyorsun, jij vindt dat als er maar ook 1 regel islam in een tekst komt dat meteen tot de Islam rubriek hoort. Dat is fout!

adembaba
10-07-2009, 19:13
Jij hartstikke gestoord. Islam is zoiezo niet extreem dus hoe kan je nou anti-extreem islam zijn. Je bent gewoonweg anti-islam. 99% zeg je? heb je soms allemaal geteld. Nou dan feliciteer ik je hierbij. Zijn we talibanen? Als ik dat was had ik je nu al neergeschoten en een hele wereld oorlog begonnen. Ik snap je niet, ik ben niet iemand die heel erg met de Islam bezig houdt, maar ik ben blij dat ik niet tot jou niveau behoor. Je kan hier best een topic openen met wat de Christendom vindt over de abortus, ik zal dat zometeen wel openen. En ja, als de mensen niet naar de Islam willen dan zorg ik er wel voor dat mensen hun ogen openen en neem ik de Islam mee naar hun zodat ze kunnen zien dat ze fout leven. Asil sen ayrimcilik yapiyorsun, jij vindt dat als er maar ook 1 regel islam in een tekst komt dat meteen tot de Islam rubriek hoort. Dat is fout! Volgens de offiele cijfers van Turkije is 99% moslim. İk zei wel officieel, in de realiteit is mss 50% moslim denk ik. De koran kan je op verschillende manier interpreteren, daarom dat al die moslimlanden allemaal andere regels hebben. Neem nu de taliban maar dan zonder wapens. Die zijn toch nog altijd extreem? Tekst over christendom hoort niet in een islam subforum. Ook niet in deze subforum. Geloof heeft een aparte rubriek en hoort daarom in Z'n eigen subforum.

Kruimel
10-07-2009, 19:19
Volgens de offiele cijfers van Turkije is 99% moslim. İk zei wel officieel, in de realiteit is mss 50% moslim denk ik. De koran kan je op verschillende manier interpreteren, daarom dat al die moslimlanden allemaal andere regels hebben. Neem nu de taliban maar dan zonder wapens. Die zijn toch nog altijd extreem? Tekst over christendom hoort niet in een islam subforum. Ook niet in deze subforum. Geloof heeft een aparte rubriek en hoort daarom in Z'n eigen subforum. Nee de koran kan je niet verschillende manier interpreteren, je kan het alleen scheef lezen en recht lezen. De landen die extreem zijn , hebben hun eigen geloof een beetje opgericht en denken dat ze goed zitten terwijl iedereen weet dat de Islam niet extremistisch is. Nee, geloof heeft geen aparte rubriek, aangezien de regels uit de Islam ook in de christendom etc staan. Deze topic staat hier goed, punt uit. Als jij vindt dat dit bij de Islamitische rubriek hoort, ga jij maar lekker daar heen en open je een topic

Kruimel
10-07-2009, 19:20
wanneer is taliban een oorlog begonnen en tegen wie???????????????? WAAROM NEEM JE ALLES LETTERLIJK OP, moet ik nu gaan uitleggen wat ik bedoelde daarmee? Nee, lees het maar opnieuw. Maar ik denk dat je eigenlijk wel begreep.

Kruimel
10-07-2009, 19:29
Je hoeft niets uit te leggen, want je weet niets. Ogrenmek istiyorsan sor, bilen varsa anlatsin. Adembaba seni sulu dereye goturur, su icirmeden getirir. Bukadar muannid olma. Ok

adembaba
10-07-2009, 19:38
Nee de koran kan je niet verschillende manier interpreteren, je kan het alleen scheef lezen en recht lezen. De landen die extreem zijn , hebben hun eigen geloof een beetje opgericht en denken dat ze goed zitten terwijl iedereen weet dat de Islam niet extremistisch is. Toch wel. Je hebt een juridische, humanistische, letterlijke, figuurlijke,.. interpretatie. Je hebt de wet en je hebt de 'geest van de wet'... Die landen vinden dit ook over jouw.....İedereen denkt van zichzelf dat ze juist zijn. Nee, geloof heeft geen aparte rubriek, aangezien de regels uit de Islam ook in de christendom etc staan. Deze topic staat hier goed, punt uit. Als jij vindt dat dit bij de Islamitische rubriek hoort, ga jij maar lekker daar heen en open je een topic alles over islam hoort hier http://forums.hababam.nl/forumdisplay.php?f=6 Behalve over huwelijken, die heeft een aparte subforum. Alles over christendom, jodendom, ... hoort hier http://forums.hababam.nl/forumdisplay.php?f=70

Kruimel
10-07-2009, 19:41
Toch wel. Je hebt een juridische, humanistische, letterlijke, figuurlijke,.. interpretatie. Je hebt de wet en je hebt de 'geest van de wet'... Die landen vinden dit ook over jouw.....İedereen denkt van zichzelf dat ze juist zijn. alles over islam hoort hier http://forums.hababam.nl/forumdisplay.php?f=6 Behalve over huwelijken, die heeft een aparte subforum. Alles over christendom, jodendom, ... hoort hier http://forums.hababam.nl/forumdisplay.php?f=70 Dus jij wilt beweren dat de Koran in ongeveer 5 manieren is geschreven?

adembaba
10-07-2009, 19:51
Dus jij wilt beweren dat de Koran in ongeveer 5 manieren is geschreven? Nee. 1 lap tekst, maar er zijn verschillende interpretaties van mensen. İn de hoofddoekendebat in Belgie jarenlang geleden zei 1 moslimgeleerde dat een hoofddoek dragen verplicht is de islam, maar de andere zei dat er in de Koran niks staat daarover, wel over niet te los kleden....Verschillende interpretaties dus. Trouwens. Ze zouden vb 1 vraag moeten stellen aan 1000'den imams. Eens zien of ze allemaal hetzelfde antwoord geven.:D De ene zal extremer en de andere gematigder en genuanceerder zijnç

Kruimel
10-07-2009, 19:55
Nee. 1 lap tekst, maar er zijn verschillende interpretaties van mensen. İn de hoofddoekendebat in Belgie jarenlang geleden zei 1 moslimgeleerde dat een hoofddoek dragen verplicht is de islam, maar de andere zei dat er in de Koran niks staat daarover, wel over niet te los kleden....Verschillende interpretaties dus. Trouwens. Ze zouden vb 1 vraag moeten stellen aan 1000'den imams. Eens zien of ze allemaal hetzelfde antwoord geven.:D De ene zal extremer en de andere gematigder en genuanceerder zijnç Ergens heb je gelijk, maar in het algemeen zit je verkeerd. Als je is de Kuran gaat lezen zal je vanzelf merken dat het eigenlijk maar 1 interpretatie is. Als je op onderzoekt uitgaat zoals mijn oom zal je dat zien. Er is maar 1 interpretatie, de mensen denken alleen dat ze beter weten.

Pagina's : [1] 2 3 4 5