Bekijk originele versie : 73 stromingen van de islam
Hey,
Ik had in een ander topic (shiism) gelezen dat er binnen het islam 73 stromingen zijn en dat er maar 1 naar het hemel zal leiden.
(Dit heb ik nooit eerder gehoord)
Ik ken de 4 meshebs, shiism dat zijn er 5. Alevitisme, als je die erbij telt is het er 6.
Maar wie weet welke de andere stromingen zijn?
En is dit waar? Persoonlijk denk ik van niet. Wat denken jullie hiervan?
haci de met de 4 mezheb bedoel je waarschijnlijk: hanefi, safi, hambeli, maliki
dat zijn mezhebs van de SOENNIE S.
shiism valt daar niet onder dat is een apart wetschool en weer met zn eigen mezhebs..
maar ik weet niet waar het alevitisme onder valt...
en Haci het is wel waar, Peygamber efendimiz vefat etmeden önce buyurmus: ben öldükten sonra islam 73 yola ayrilacak ve sadece 1 tanesi cennete gidecektir..
haci de met de 4 mezheb bedoel je waarschijnlijk: hanefi, safi, hambeli, maliki
dat zijn mezhebs van de SOENNIE S.
shiism valt daar niet onder dat is een apart wetschool en weer met zn eigen mezhebs..
maar ik weet niet waar het alevitisme onder valt...
en Haci het is wel waar, Peygamber efendimiz vefat etmeden önce buyurmus: ben öldükten sonra islam 73 yola ayrilacak ve sadece 1 tanesi cennete gidecektir..
Alevilerin cogunlugu bektasi dir ya da caferi dir net als bij de shiiten
shiism is geen wetschool maar ook een stroming en kent voor zover ik het weet niet vele mezhebs maar alleen 1 dat is de caferi mezheb sizin anlaminizda 5 inci mezheb
Turkkizi,
Ik weet dat de 4 mesheb onder Sunni valt. Daarom heb ik Sunni er niet apart erbij geteld.
Enne, die quote van Hz. Mohammed. Staat dat in de Koran? Zo niet, waar staat het dan?
@ haci,
volgens mij staat het nie in de koran het is iets wat ons Profeet(v.z..m.h.) heeft gezegt dus is het een hadis, hadis kitaplarinda yazdigin eminim, ik heb het niet gelezen ergens mijn hoca heeft me dit verteld en ik heb het ook van versgillende personen gehoord dus ik neem aan dat het waar is;)
Perzian-boy
21-05-2005, 11:46
mensen je hebt maar EEN SOORT Caferi (shia)
Haci weetje eigenlijk wrm zoveel stromingen zijn ontstaan ?
De ene imam beweerde het ene, en de andere imam beweerde het andere. En zijn de verschillende stromingen ontstaan.
Dat is wat ik denk
hacim kijk ik noem een paar stromingen voor je op
suleymancilar, nurcular, milli gorusculer, tarikatlar, naski bendi enzo dit soort bedoel je 73 seye ayrilacaklar
Hey,
Ik had in een ander topic (shiism) gelezen dat er binnen het islam 73 stromingen zijn en dat er maar 1 naar het hemel zal leiden.
(Dit heb ik nooit eerder gehoord)
Ik ken de 4 meshebs, shiism dat zijn er 5. Alevitisme, als je die erbij telt is het er 6.
Maar wie weet welke de andere stromingen zijn?
En is dit waar? Persoonlijk denk ik van niet. Wat denken jullie hiervan?
Klopt.
Het is een hadith die in zowel Sjiitische en Soennitische boeken voorkomt.
Hambeliler, Safiler, Malikiler, Hanefiler, Suleymancilar, Nurcular, Ismaililer, Fatimacilar, Aliyyulahcilar, Caferiler, Aleviler etc. etc.
Deze stromingen zijn allemaal ontstaan door verschillende hadith en door de onenigheden tussen de kalieven, zoals de Profeet (saw) had voorspeld.
Hij (saw) zei, dat er naast de goede stroming, nog 72 andere stromingen zullen ontstaan en dat slechts dé goede stroming naar de hemel leiden zal.
*toevoeging
nurcular enzo dat is tog niet het zelfde als mezhebs als hanefi maliki ensow.. nurcular zijn een soort van tarikat...
en ATa bende bi tarikattanim ama 73 stromingen daarmee wordt volgens mij mezhebs bedoeld en geen tarikat
Perzian-boy
21-05-2005, 22:46
Tarikat wat is dat
@ turkkizi, nee nurcular zijn bepaald geen tarikat
@ perzian-boy, tarik betekent letterlijk: yol..dus pad.
@ de topic...ik heb deze hadis ook eerder gelezen, maar ik denk dat we het anders moeten interpreteren..Allah'in cenneti buyuk ve genister...rahmetide boldur...Misschien had onze profeet gewoon aangegeven, dat er idd verschillen zouden ontstaan..en dat we scherp moeten zijn.
@ haci,,.uitspraken van de profeet zijn niet in de koran opgenomen...Allah'in kitabidir Kuran.
betül geldi herseyi aydinliga soktu:D bedanktprima(ss) :D
betül geldi herseyi aydinliga soktu:D bedanktprima(ss) :D
estagfurullah canim benim :)
Nurcular, Suleymancilar, Milli gorus, Diyanet.
Deze zijn ook allemaal HANEFI MESHEB.