Bekijk op het forum :

Nederland kan terroristische dreiging weerstaan

Kelvin
06-04-2005, 23:48

AMSTERDAM (ANP) - Nederland is voor een groot deel klaar om een terroristische dreiging weerwoord te bieden. Minister Remkes (Binnenlandse Zaken), zijn collega Donner (Justitie) en burgemeester Cohen van Amsterdam kijken woensdagavond terug op een geslaagde terreuroefening in Amsterdam. Half mei moet de actie Bonfire, zoals de oefening is genoemd, zijn geƫvalueerd. Volgens Remkes verliep de samenwerking tussen de verschillende overheden en hulpdiensten goed, maar niet alles ging vlekkeloos. De procedure om gijzelaars te bevrijden duurde bijvoorbeeld te lang. Cohen tekende aan dat bij rampen op lokaal niveau beter overleg kan plaatsvinden in de driehoek van burgemeester, korpsbeheerder en de hoofdofficier van justitie. Bij de oefening gebeurde dat tevens met de vijfhoek, waar ook de brandweer en de geneeskundige dienst bij zijn betrokken. Wat vinden jullie nou van deze terreuroefening? Geldverspilling of niet?

Angelus
07-04-2005, 00:42
Nou kevin ?? geld verspilling is het zeker niet .... overheid heeft altijd geld ( heb gisteren een boete 45 eurro omdat ik verkeerd afsloeg) ... Maar ik denk dat het meer gerusttelling is voor de burgers ... zo denken de burgers dat gemeente wat doen en dat de ze niet stil zitte maar ik denk dat ze meer mensen moette opserveren

MasterTurk
07-04-2005, 00:48
De naam zegt het oefening. Wat gaan ze doen en hoe. Je kan alleen zeggen dat de samenwerking goed is verlopen als je echt een terroristisch aanslag achter de rug hebt. Op de oefening kan je nog fouten maken en daar van leren maar in het echt kan een fout zeer grote gevolgen hebben. Ik zou zeggen OEFEN MAAR ZO VAAK ALS JE KAN. Het volk beoordeelt niet je oefening maar wat je hebt gepresteerd in het echt bij zo'n aanslag.

Kelvin
07-04-2005, 11:04
Maar ik had gisteren het nieuws gezien op tv. Daar zeiden ze dat die oefening niet zo goed was gegaan. Op het gebied van communicatie en de hulpverlening. De hulpverlening werkten langs elkaar heen. Was het dan niet verstandiger geweest om dat eerst te onderzoeken voordat er zo een grote terreurtraining gehouden wordt. Omdat het volgens mij al een paar keer gebeurd is in Nederland. Ik dacht dat het in Volendam hetzelfde probleem was.

Angelus
07-04-2005, 13:57

Ik had het gsietren gehoort op de radio dat ze zeiden " geen vlekkeloos oefening" maar je kent toch wel telegraaf sensatie krant !!!!!!!

Appieman
07-04-2005, 19:29
Ik denk dat het niet goed te oefenen is. Het is wel goed dat de hulpdiensten worden 'nagekeken', maar denk niet dat alles precies zo zou gebeuren. Bij een aanslag kan er zoveel anders lopen, dat is niet te simuleren. Zoals angelus zei, is het ook een stukje van gevoel bij de mensen. Die denken nu dat de overheid goed bezig is en een terrorist wel twee keer nadenkt voordat hij de Arena opblaast.