Advertentie: bereik met Hababam.nl Turkse jongeren

Google

PDA

Bekijk originele versie : Column: MagMoet

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

DesertRose
16-01-2008, 15:05

Het is best veel om te lezen, maar ik vind dat het wel thuis hoort hier op hababam.

Toen het Westen gewikkeld was in the 'dark ages' beter bekend als de Middeleeuwen was er tegelijkertijd in de Islamitische wereld een roemrijke opbloei op het gebied van intellectualiteit en wetenschap. Tegenwoordig wordt deze periode ook wel de Islamitische Gouden Eeuw genoemd (622- 1258). Islamitische geleerden leverden enorme bijdragen aan de filosofie en wetenschap. Ook op het gebied van kunst (kalligrafie), architectuur en bouwkunde ontwikkelde de Islamitische wereld zich in rap tempo. Terwijl in het Westen klassieke werken verloren waren gegaan, werd er in de Islamitische wereld werken van Griekse filosofen vertaald en onderzocht. Bekende filosofen die tot op de dag van vandaag hun sporen hebben nagelaten zijn onder andere: Al Kindi, Ibni Sinna, Al Farabi, Ibn Arabi, Ibn Rushd enzovoort. Het huis der wijsheid, ook wel bekent als Bayt al-Hikma gevestigd in het huidige platgebombardeerde Bagdad, bracht vele grote geleerden voort die tot op heden als inspiratiebron en voorbeelden worden gebruikt.

Het Westen maakte een periode van achteruitgang mee en bleef qua ontwikkeling ver achter op de Islamitische wereld. Een groot deel van de bevolking was ongeletterd. De Rooms-katholieke Kerk had ondertussen zeer veel macht verworven en werkte door middel van een dogmatische instelling iedere vorm van ontwikkeling op wetenschappelijk gebied tegen. Terwijl in het Westen vanuit religieus opzicht de ontwikkeling van de wetenschap werd tegengehouden, was in de Islamitische wereld precies het tegenovergestelde het geval. De ontwikkeling werd gevoed door de gedachte dat het zoveel mogelijk opdoen van kennis een groot goed is. Op aarde door de Almachtige enkel toebedeeld is aan de mens. De basisopleiding voor een ieder was het onderricht in de Quraan en de islamitische jurisprudentie. Van daar uit vond men de motivatie om meer kennis op te doen.

Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. De ontwikkeling van de Islamitische wereld stopte om de een of andere reden abrupt. Terwijl in het Westen mede dankzij en voor een groot deel beïnvloed door Islamitische werken de Verlichting plaats vond, beleefde men in de Islamitische wereld niets anders dan achteruitgang. De huidige situatie van de Islamitische wereld toont grote gelijkenissen met het Westen, maar dan gewikkeld in de donkere tijden van de Middeleeuwen. Hoe ironisch en pijnlijk dit ook is.

Mijn vraag is niet het hoe en waarom, want het antwoord daarop zou gelijk de sleutel tot verlossing zijn (hoewel dit wel een vraag is die ons allemaal bezig zou moeten houden). Was dit vroeger wel een vraag die mij wakker hield, beleef ik nu slapeloze nachten door andere zaken.

Mijn geloof wordt steeds vaker gegijzeld en gedegradeerd tot Mag/moet niet te verwarren met Mahmud. Voor sommige mensen is het verworden tot enkel wat je als moslim mag doen of niet mag doen en wat je als moslim moet doen en niet moet doen. De hamvraag blijkt te zijn is iets haram of niet? En alsof hun levens er van af hangen wordt er steevast geantwoord; het is haram.

De cyberimams ontpoppen zich als paddestoelen uit de aarde. Cyberimam hier, cyberimam daar. Op de vraag of het dragen van hakken haram is of niet wordt naarstig gezocht naar (Internet)bronnen. De ahadith vliegen je om de oren en dienen als bewijs dat het hartstikke haram is. Waar de hadith van afkomstig is en in hoeverre deze betrouwbaar is schijnt er niet toe te doen. De cyberimams zijn het er unaniem over eens niet beseffende dat ze niet gemachtigd zijn om zulke uitspraken te doen. Het uitlezen van Islam voor dummies en handig zijn met google staat blijkbaar gelijk aan het beschikken over alle noodzakelijke kennis waar grote geleerden zoals imam Hanafi of Safi hun hele levens aan wijdden.

Beseft men dan niet dat geleerden (ik benadruk geleerden ja) door de eeuwen heen met grote zorgvuldigheid omgingen met dit soort zaken. Er gaat een heel proces vooraf aan het bestempelen van iets als halal of haram. Ondanks het feit dat deze geleerden over veel meer kennis beschikten, waar de cyberimams alleen maar van kunnen dromen, waren ze nog voorzichtig in hun uitspraken. De ketting van overleveringen van de eventuele ahadith wordt zorgvuldig nagegaan. Andere bronnen worden er op nageslagen. Wetende dat het een van de grootste zondes is binnen de islam om iets wat halal is als haram te bestempelen en vice versa begrijp ik de gemakszucht van sommige mensen in het antwoorden hierin niet.

Terugkomend op de vraag of het dragen van hakken haram is of niet. De vraag ontaardt in een heftige discussie. Zodra ik dat soort taferelen zie vraag ik me af waar we in Godsnaam mee bezig zijn. Hield men zich vroeger bezig met filosofie, wetenschap en kunst, hechten wij tegenwoordig meer waarde aan dit soort vragen. Vroeg men zich vroeger af wat voor bijdrage ze aan de wereld zouden kunnen leveren, vragen wij ons liever af of iets haram is of niet.
De islam is verworden tot een regeltjesgeloof en de harampolitie en supermoslims houden er scherp toezicht op dat de regeltjes worden nageleefd (al dan niet door hun zelf).

Terwijl men zich zo focust op de regeltjes verliest men de grote lijnen uit het oog. Volgens de heer Abdulwahid van Bommel bestaat ongeveer 10 procent van de Heilige Quraan uit regels . Hoe komt het dan dat dit voor veel mensen zo zwaar weegt, alsof de Quraan enkel uit die een tiende van regels bestaat? Waarom hoor je zo weinig over het resterende 90 procent? De liefde voor Allah swt, de spiritualiteit, het bevorderen van het doen van goede daden, dit alles wordt bedolven onder de mag/moets.
Waar zijn de grote denkers zoals Al-Kindi of Rumi/Mevlana? Is er in de islamitische wereld van nu wel plaats zijn voor zulke bijzondere mensen, die vergeleken met de meerderheid van de moslims er afwijkende denkbeelden op na houden. Of zouden ze verketterd en op de brandstapel gegooid worden?

De Quraan hangt tegenwoordig in veel huizen als een sierobject aan de muur. Geplaagd door een laag stof en smachtend erop wachtend om opengeslagen en gelezen te worden. Verlangend naar de tijden waarin mensen het als een bron voor alles gebruikten, in plaats van een bron van regels om met beschuldigende vingers te wijzen naar de minder praktiserende broeders en zusters.
Ook ik verlang terug naar de tijden waarin men van heinde en verre kwam om geadviseerd en onderwezen te worden door onze mensen. Ik verlang terug naar de tijden waarin de moslims zonder zich in discussies te storten, zonder ook maar een woord gesproken te hebben op zichzelf al een lichtend voorbeeld waren. De tijden waarin deze lichtende voorbeelden genoeg waren om mensen in grote getallen te doen bekeren tot de Islam.

Terwijl de Islam bekend staat om zijn terroristen, de dictatoriele regimes, de armoede, de onderdrukking, de ongeletterdheid, het grote aantal vrouwen in blijf-van-mijn-lijfhuizen, het achterblijven op het gebied van de wetenschap en technologie, de hartverscheurende positie van de Palestijnen en de onderlinge verdeeldheid, sluiten wij liever onze ogen hiervoor.
Er zijn veel belangrijkere zaken. Iets waar onze prioriteit bij ligt, namelijk bij hakken en de mag/moets.

PS= voor alle Mahmuds out there, sorry voor de naamsassociatie.

Alaturqa
16-01-2008, 15:19
Wie heeft dit geschreven? Graag een bronvermelding
Prachtige stuk!

Paylasim için tesekkürler.

Enkele stukjes die ik erg opvallend en terecht vond:

Voor sommige mensen is het verworden tot enkel wat je als moslim mag doen of niet mag doen en wat je als moslim moet doen en niet moet doen.

Verlangend naar de tijden waarin mensen het als een bron voor alles gebruikten in plaats van een bron van regels om met beschuldigende vingers te wijzen naar de minder praktiserende broeders en zusters.

De ontwikkeling van de Islamitische wereld stopte om de een of andere reden abrupt.

Verlangen naar het westerse vrijheid en mentaliteit.

Pokemon
16-01-2008, 15:24
Daarom blijf ik zeggen: Moslims hebben een verlichting nodig!
Liberaliseer de moslim!! Dat wil zeggen gun ieder de vrijheid om te leven zoals hij/zij wilt. Hou de relatie van een individu en Allah prive, maw bemoei je er niet mee!

Laat mensen vrij in het geloven of niet, zo hou je mensen over die enkel liefde voor de Islam hebben en niet de mensen die uit onwil verschillende regels proberen te omzeilen.

Overigens is de bloei van de Islam overschat. Zowel op filosofisch gebied als op het gebied van de architectuur hebben de moslims flink geimiteerd van de Grieken en deze weer op hun beurt van de Chinezen. De bloei van de Islam was vooral te danken aan de expantiedrift van de moslims en de controle van economische handelsroutes.

DesertRose
16-01-2008, 15:29
Wie heeft dit geschreven? Graag een bronvermelding
Prachtige stuk!

Ik heb het zelf geschreven (deels geinspireerd door Hababam). Dank je wel Fatih tsk ederim (ve)

@ Pokemon dat ze veel hebben 'afgekeken' klopt inderdaad. Griekse werken werden vertaald en bestudeerd, maar er werd wel een eigen draai aan gegeven. Of het overschat wordt weet ik niet. Wat ik wel weet is ze grote bijdrages hebben geleverd aan bv. de medische wereld alleen wordt het niet altijd als zodoende erkend.

Alaturqa
16-01-2008, 15:31

Ik heb het zelf geschreven (deels geinspireerd door Hababam). Dank je wel Fatih tsk ederim (ve)

@ Pokemon dat ze veel hebben 'afgekeken' klopt inderdaad. Griekse werken werden vertaald en bestudeerd, maar er werd wel een eigen draai aan gegeven. Of het overschat wordt weet ik niet. Wat ik wel weet is ze grote bijdrages hebben geleverd aan bv. de medische wereld alleen wordt niet altijd als zodoende erkend.

Damn, u can write!
Puntje.

Burc
16-01-2008, 15:35
Prachtig geschreven! Zowel inhoudelijk als tekstueel. Het puntje dat ik je niet kan geven is er een die er 10 waard is.

Keep them coming!

Fenermaniak
16-01-2008, 15:35
Bunu kim yazdi diye sorsalar..
Desertrose derdim.
Sana yakisan bi yazi tebrik ederim.

Pokemon
16-01-2008, 15:36
@ alaturqa

De ontwikkeling van de islam in haar bloeiperiode stopte abrupt omdat wij (moslims) de (toen) achtergestelde niet-moslims wilden imiteren??? je verwart je in de historische context.

Dit is echt zo een standaard moslim zin, waaruit de collectieve minderwaardigheidscompex ten opzichte van het westen blijkt. De bloei van de Islam is abrupt ten einde gekomen door de opkomst van de regeltjescultuur en niet door de wil om "westers"te zijn, want dat waren wij al, toen de westerlingen "achterlijk" waren.

BuketK.
16-01-2008, 15:38
Heel sterk stuk, je hebt zo gelijk! Ik heb er geen woordje aan toe te voegen!

Alaturqa
16-01-2008, 15:40
@ alaturqa

De ontwikkeling van de islam in haar bloeiperiode stopte abrupt omdat wij (moslims) de (toen) achtergestelde niet-moslims wilden imiteren??? je verwart je in de historische context.

Dit is echt zo een standaard moslim zin, waaruit de collectieve minderwaardigheidscompex ten opzichte van het westen blijkt. De bloei van de Islam is abrupt ten einde gekomen door de opkomst van de regeltjescultuur en niet door de wil om "westers"te zijn, want dat waren wij al, toen de westerlingen "achterlijk" waren.

Probeer me te overtuigen van je mening..

De vrijheid en het streven ernaar heeft ons de das omgedaan. En nog steeds is men er niet van bewust dat we steeds meer op hen beginnen te lijken.

JozefOnline
16-01-2008, 15:49
Heel mooi geschreven Sev! Het klopt gewoon helemaal. Er bestaat bijna geen vrijheid meer om nieuwe dingen te doen. Hierdoor stokt ook de ontwikkeling van moslimlanden. Zodra een moslim iets doet wat afwijkt van de rest van de moslims staat er altijd wel iemand klaar om dit af te keuren en als haram te bestempelen. We moeten echt een keer af van dat regeltjesgedoe. Het lijkt net alsof men alles wat neigt naar ontwikkeling/verandering, ziet als iets slecht en dus haram.

KayaM
16-01-2008, 15:50
DesertRose props to you ;) Geweldig stuk en ik hoor je avatar al zeggen "I pitty you fools" :D

Dat dit het geval is voor sommige van ons al jaar en dag bekend. Mijn vraag echter is om niet mijn frustratie te uiten, maar wat kunnen we, of beter gezegd wat gaan wij eraan doen om het weer zoals het spreekwoordelijke vroeger te maken?

htc_66
16-01-2008, 15:55
Mooi geschreven. Vooral deze stukjes vind ik goed:

Beseft men dan niet dat geleerden (ik benadruk geleerden ja) door de eeuwen heen met grote zorgvuldigheid omgingen met dit soort zaken. Er gaat een heel proces vooraf aan het bestempelen van iets als halal of haram. Ondanks het feit dat deze geleerden over veel meer kennis beschikten, waar de cyberimams alleen maar van kunnen dromen, waren ze nog voorzichtig in hun uitspraken. De ketting van overleveringen van de eventuele ahadith wordt zorgvuldig nagegaan. Andere bronnen worden er op nageslagen. Wetende dat het een van de grootste zondes is binnen de islam om iets wat halal is als haram te bestempelen en vice versa begrijp ik de gemakszucht van sommige mensen in het antwoorden hierin niet.

Terwijl men zich zo focust op de regeltjes verliest men de grote lijnen uit het oog. Volgens de heer Abdulwahid van Bommel bestaat ongeveer 10 procent van de Heilige Quraan uit regels . Hoe komt het dan dat dit voor veel mensen zo zwaar weegt, alsof de Quraan enkel uit die een tiende van regels bestaat? Waarom hoor je zo weinig over het resterende 90 procent? De liefde voor Allah swt, de spiritualiteit, het bevorderen van het doen van goede daden, dit alles wordt bedolven onder de mag/moets.

De Quraan hangt tegenwoordig in veel huizen als een sierobject aan de muur. Geplaagd door een laag stof en smachtend erop wachtend om opengeslagen en gelezen te worden. Verlangend naar de tijden waarin mensen het als een bron voor alles gebruikten, in plaats van een bron van regels om met beschuldigende vingers te wijzen naar de minder praktiserende broeders en zusters.
Ook ik verlang terug naar de tijden waarin men van heinde en verre kwam om geadviseerd en onderwezen te worden door onze mensen. Ik verlang terug naar de tijden waarin de moslims zonder zich in discussies te storten, zonder ook maar een woord gesproken te hebben op zichzelf al een lichtend voorbeeld waren. De tijden waarin deze lichtende voorbeelden genoeg waren om mensen in grote getallen te doen bekeren tot de Islam.

Applaus.

DesertRose
Dank je wel Fatih, Burc, Ömer, Buket en Htc :D

Pokemon

Probeer me te overtuigen van je mening..

De vrijheid en het streven ernaar heeft ons de das omgedaan. En nog steeds is men er niet van bewust dat we steeds meer op hen beginnen te lijken.

Ik probeer niks. Ik vind het vreemd dat je het eens bent met het betoog van desertrose en toch kan vinden dat de wens om westers te zijn ons de das om heeft gedaan. Dat is of krom of je hebt het bovenstaande stuk niet volledig hebt gelezen/begrepen.

De regeltjescultuur waarmee de Islam momenteel bedreven wordt denegreert de Islam van religie tot wetboek. Mensen die willen geloven dat het westen "slecht" is en moderniteit slecht is noemen onze roots slecht, want ooit waren de moslims de aanvoerders of eigenlijk de "beheerders" van het moderne denken, Plato, Socrates en Aristotales zijn Griekse filosofen, waar het westen toenertijd de boeken van verscheurde en de Arabieren vertaalden deze en doceerden de relatief moderne denkbeelden van deze filosofen.

Jij snapt kennelijk niet dat wij toen (600 - 1200) nooit op het westen wilden lijken, omdat zij toen (in de periode van 600-1200) een stelletje barbaren waren. Na 1200 bloeide de Islam niet meer zoals t had gebloeid, ook al niet tijdens het Osmaanse rijk. De Osmanen hebben meer met militaire en economische kracht de toon gezet dan door hun cultuur en filosofie.

Moderniteit is NIET slecht en is eigenlijk broodnodig voor moslims met bekrompen ideeen. Zonder een verlichting blijven we dom en achter t.o.v. het westen. met moderniteit bedoel ik dus een change in mentality. Dus geen "zijn hakken haram of halal" of "vieze gavurlar" mentaliteit.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9