Bekijk op het forum :

'Neger moet uit Prisma woordenboek'

Angelus
25-04-2005, 00:48

Het woord neger moet uit het nieuwe woordenboek Sranantongo (Surinaamse taal) van uitgever Het Spectrum verdwijnen. Dat vindt de stichting die ijvert voor eerherstel van Surinaamse slachtoffers van de slavernij. Met name de omschrijving voor neger: nikker, roetmop, moet geschrapt worden uit het deze week verschenen prismawoordenboek Sranantongo - Nederlands. De stichting vindt de omschrijving kwetsend, racistisch, norm- en waardeloos. Er had minimaal bij vermeld moeten staan dat het een beledigende en kwetsende term is voor een grote groep Afro-Nederlanders, meent de stichting. Bron:Telegraaf.nl (http://frontpage.fok.nl/nieuws/53462)

MierVeAgac
25-04-2005, 00:51
Mod edit: Reageer ff normaal,

KaRaKaN
25-04-2005, 00:54
Van mij mag hij in het woordenboek blijven, het is nou eenmaal geschiedenis. En niet iedereen weet wat het woord neger betekent.

Zenci Turk
25-04-2005, 01:11
Het woord neger als aanduiding voor iemand van het negroide ras, daar is volgens mij niets mis mee. Met beledigende woorden als nikker en roetmop heeft het volgens mij niets te maken. Neger, roetmop en nikker zijn dan ook geen synoniemen van elkaar. Een tijdje geleden viel men ook over de betekenis van het woord Turk in de Dikke Van Dale. Sommige discussies komen altijd terug.