Bekijk op het forum:

Türkiyede universite okumak

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

zkos
30-08-2007, 18:14
internette surf yaparken, turkiyede okumakla ilgili bir yaziyla karsilastim. Ve yazilan seyler gercekten dogru yazilmis. sizinle paylasmak istedim : Hollanda egitim atesiligi ile Turkiye egitim ateslilikleri arasinda ilginc bir rekabet var. Daha dogrusu bir kac zaman evvel Hollanda egitim atesimiz bu yonde bilgiler verdi bana. Yani Turkiye'den Hollanda' ya gelen birinin diplomasi iki sene geriden kabul ediliyor ve Hollanda'dan Turkiye'ye giden birinin diplomasi da iki sene geriden kabul ediliyor. Yani ilginc bir rekabet var. Iki ulkede inatlasiyor. Cozulecek denildi ama son durum nedir bilemiyorum. Bu durumda senin Turkiye'de diploman iki sene geriden gelecegini dusunursek Turkiye'de ki okul seviyen Lise bir olacaktir. Ama Hollanda'da ki Havo, Turkiye'de tam bir karsilik bulamamaktadir. Turkiye'de bir normal liseler birde meslek liseleri mevcut. Normal bir lisenin, lise sonuncu sinifindan bile baslasan, OSS sinavi gibi su anda herkesin ruyalarini kabus olarak susleyen bir sinavi gecmen gerek. Karsilastirma yapmak istemiyorum ama Hollanda'da lise bir duzeyindeki matematik kitaplarindaki konularin bir cogu Turkiye'de orta okul birinci sinif kitaplarinda mevcut. Yani Turkiye teorik anlamda cok ust duzey bir egitim mevcut. Turkiye'de ki bu teorik duzeyde ki ust duzey egitim, Hollanda da kendini pratik ortamda gostermektedir. Hollanda'da ise egitimin aldigin basit duzeydeki bilgilerin bile pratik anlamda bir karsiligini bulabiliyorsun. Ornegin Turkiye'de yillarca zor matris problemleri icinde anlamadan bogulup, bogusup ve sinavlari gecmek icin cabalayip dururken, Hollanda'da cozulmesi son derece kolay basit matris problemlerinin gunluk yasamdaki karsiliginin ne oldugunu kavrayabiliyorsun Yurt disindan Turkiye donecek olan 9, 10, ve 11. siniflar icin bulundugu ulkedeki egitim ateseliginden, transkrip diploma karne okul mudurluklerince alincak belge ile birlikte denklik basvurusu yapilir. Boylece egitim ateseligince verilecek denklik belgesi ile turkiye ye donulur. Turkiye de seviye tespit sinavlari yapilir. Seviye tespit sinavi turk dili ve edebiyati ile fen bilimleri sahasinda olur. Yani matemetik, fizik, kimya vs. Teorik olarak bu sinavlari gecemessen bile bir es dost vs vasitasi ile bu sinavlari gecmis gibi gorunup liseye devam edebilirsin ama her ne okursan oku universiteye yerlesmek icin yuzde yuz oss sinavlarina girip iyi bir puan tutturman lazim. Turkiye de universite okumanin ikinci bir yoluda Hollanda da universite okuyup Turkiye' ye yatay geci yontemi ile gecmek olacak. Bunun disinda yapacagin baska baska yazi buydu: biraz arastirdiktan sonra sunu buldum.. trde universite okumak istiyorsan ve tc vatanadsi isen össden kacis YOK (hemen hemen her uni öss istiyor) eger hollanda/belcika vs vatandasi isen yös sinavina giriyorsun.. yös sinavina girip kazanma sansi gayet yuksek.. bu vwo (lise) bitirenler icin gecerli.. bazi universiteler yuksek okulu bitirip yatay gecis yapma sansi veriyor ama bunun icin aldigin diplomayi tr standardlarina gore denklestirmen gerekiyor. universitede bir sene okuyup da ayni sekilde yatay gecis yapabilirsin (orn: ankara universitesi hukuk fakultesi)

MaXSeL
30-08-2007, 18:24
Dat klopt. Dit jaar ben ik gaan kijken in wiskunde-studieboeken van m'n nichten die zich voorbereiden voor de ÖSS.. Het niveau is echt hoger dan hier in NL en vergeet niet dat daar vooral algebraisch rekenen wordt toegepast. Dus grafische rekenmachine wordt niet gebruikt. Ook worden de berekeningen (inclusief bijv uitwerken van een wortel) gevraagd. Er zaten ook vakken bij die wij pas (Wiskunde op de Hogeschool) krijgen, bijv matrixrekening, verzamelingleer, functies van meerdere variabelen etc Maar het systeem zit gewoon verkeerd in elkaar..

zkos
30-08-2007, 18:29
Inderdaad, ik zat in de boeken van me nichtje te kijken die dit jaar pas OKS gaat doen. Gözume inanamadim! Systeem is zeker verkeerd. Kücük yasta cocuklari dolduruyorlar, sacma sapan seylerle. Gereksiz olan. Hepsi nicin? 3 saatlik ÖSS sinavi için. Ve sonunda? ingilizce ögretmenleri, kiyafet dukkanlarinda elbise satmaktadirlar.

zkos
01-09-2007, 15:09
Maar het is wel zo dat ze meer kennis hebben in tr. Dat komt natuurlijk omdat ze meteen volgepropt worden al in groep 1! Als we naar Nederland kijken is het totaal anders. Wat leren we nou op de basisschool? NADA. Pas om de voortgezet onderwijs begint het een beetje. Maar vooral na MBO begin je veel kennis op te bouwen. Ehmm het toetsing systeem is inderaad wel moeilijk, maar zo kan je dus wel je IQ meten. Turkiyede okumak isterdim, hier gaat alles te langzaam en te geordend:D je moet stapjes om stapjes groeien en de trap op gaan. TR is dat niet van toepassing.

HLL
01-09-2007, 15:32
Ik zou wel in TR willen gaan studeren maar ik draag hoofddoek dus dat gaat weer moeilijk..

kartal1989
01-09-2007, 15:34
Ik zou niet in Turkije willen studeren, want je hebt hier in Nederland veel mogelijkheden op dat gebied vind ik. Als je eenmaal afgestuurd bent in Turkije wordt je niet eens geplaatst voor waar je hebt gestudeerd. Duizenden wo-studenten zijn werkloos of verrichten een werk dat zeer onder hun niveau ligt.

_Sehzade_
01-09-2007, 15:44
De beste universiteiten van Turkije zijn Bogazici en ODTÜ. http://www.odtu.edu.tr/ http://www.boun.edu.tr/

zkos
01-09-2007, 15:49
De beste universiteit van Turkije is Bogazici en ODTÜ. yep Bogazici ODTU Bilkent Cukurova Hacettepe bunlar en iyilerinden.

zkos
01-09-2007, 15:49
Bu sene çukurovaya gittim, super bisiy ya. hakikaten hayran kaldim.

-261289
01-09-2007, 16:07
Het klopt wel dat meer studenten ( vooral van turkse afkomt ) naar turkije gaan voor 1 jaar, om daar te studeren. Me nicht is dit jaar naar Mimar Sinan Üniversitesi in Istanbull,, Zeker vett :p, kan ik vakernaar istanbul whaha :p Maar ik zou liever naar Engeland willen gaan of Spanje..

Mihrace
01-09-2007, 16:23
Ik zou niet in Turkije willen studeren, want je hebt hier in Nederland veel mogelijkheden op dat gebied vind ik. Als je eenmaal afgestuurd bent in Turkije wordt je niet eens geplaatst voor waar je hebt gestudeerd. Duizenden wo-studenten zijn werkloos of verrichten een werk dat zeer onder hun niveau ligt. Ja dus eerst profiteren van de mogelijkheden hier, en daarna baantjes in pikken in Turkije omdat je zogenaamd in het buitenland hebt gestudeerd, terwijl je qua niveau vele malen lager zit dan iemand die bijvoorbeeld geneeskunde heeft gestudeerd in Turkije....best oneerlijk vind je niet? Ik zou geen minuut twijfelen als het hoofddoekverbod niet meer bestond. IK twijfel absoluut niet aan de kwaliteit dat de uni's daar te bieden hebben en geloof zelfs dat ze qua lesstof meer te bieden hebben dan hier.Wat wij in 3e vwo 4e havo krijgen aan wiskunde hebben de leerlingen daar al in de basisonderwijs gehad.Enige pluspunt hier is dat je op de voortgezet onderwijs de mogelijkheid hebt meerdere talen goed (lees:met veel oefening in praktijk en accent etc. ) te leren. Ik overweeg om mijn master in Turkije te doen.Nu hopen dat al dat ''hoofddoek-heisa'' dan geëindigd zal zijn. Systeem in Turkije zit wel echt scheef in elkaar, dat is wel wat er moet veranderen...

_Sehzade_
01-09-2007, 16:35
^^^^ In Turkije heb je geen Masteropleiding naar mijn weten. Ze kennen daar geen Bachelor-Master structuur in het Hoger Onderwijs.

Mihrace
01-09-2007, 16:41
^master heb je wel naar mijn weten. Yüksek lisans yanilmiyorsam.

kalp_gozu
01-09-2007, 16:56
Ik heb ook veel nichten en neven die hebben gestudeerd aan de universiteit en nog steeds studeren van 2 jarige opleidingen tot aan 6 jarige opleidingen. Mijn oom heeft zelfs zijn docteraal gehaald en een boek geschreven. Wat ik merk in turkije is inderdaad dat ze op jonge leeftijd allemaal on toepaselijke kennis mee krijgen, yani ik begreep geen donder van al die wiskunde vragen uit een boek van me nicht. Nederland is een kennisland, Het hele bedrijsproces in Nederland is gebaseerd o.b.v kennis uitzonderingen daar gelaten zoals export etc. Hier leer je hoe je iets moet oprichten hoe je een markt moet veroveren hoe je dingen aan kan pakken, kortom hoe de economie werkt en hoe het geld rond circuleert en hoe je lange termijn investeringen moet doen kortom ik merk gewoon dat er veel kennis aanwezig is hier in Nederland. Mischien komt het ook door de miljarden ondernemingen die constant aan het investeren zijn en hun markten vergroten. Zelfs het nieuws is gebaseerd op de wereldeconomie, natuurlijk is turkije een groot land maar meestal gaat het nieuws over Turkije zelf en niet over andere landen. Turkije telt wel veel studenten aan de universiteit maar wat is de kennis die ze daar opdoen een winkeltje of een kraampje beginnen is iets wat al jaren de makkelijkste oplossing is voor de meesten om geld te verdienen. Grond kopen en appartementen kopen en verhuren is ook een goeie bussiness dat groeiende is maar waar blijft de kennis om een sterke economie op te kunnnen bouwen ?? Ze zeggen niets voor niets Kennis= macht

_Sehzade_
01-09-2007, 17:05
^master heb je wel naar mijn weten. Yüksek lisans yanilmiyorsam. Nee hoor, Master is een internationale graden die je na het voltooien van een universitaire studie achter je naam mag voeren. Master of Science (MSc.) Master of Arts (MA) Turkije heeft deze structuur niet in het Hoger Onderwijs. Daarom gaan ze voor het volgen van een Master naar het buitenland.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8