Bekijk op het forum :

Zieke roker naar de rechter

cicimsin
06-06-2005, 12:22

RIJSWIJK (ANP) - De 67-jarige Peter Römer zal van tabaksfirma BAT genoegdoening eisen voor de schade van 25 jaar roken. ,,Ik wil dat de tabaksindustrie zich verantwoordt voor tientallen jaren bedrog en verzwijging.'' De inwoner van het Limburgse Landgraaf heeft bevestigd dat de dagvaarding aan BAT maandag de deur uitgaat. Het is de eerste keer in Nederland dat een ernstig zieke roker een tabaksfabrikant voor de rechter daagt. Römer lijdt aan longemfyseem. Hij rookte merken van British American Tabacco (Caballero, Peter Stuyvesant en Lord) tussen 1957 en 1983. De rechtszaak is vijf jaar voorbereid, heeft dagblad Trouw gemeld. Sinds 2000 zijn voorlopige getuigenverhoren gehouden, vooruitlopend op een eventuele schadeclaim. Gewaarschuwd Römer wil dat de rechter vaststelt dat de tabaksfabrikant verantwoordelijk is voor zijn ziekte. Ook verwijt hij BAT dat het klanten nooit zelf heeft gewaarschuwd voor de risico's van roken. Waarschuwingen over het gevaar van roken voor de gezondheid werden pas in 1981 op de verpakking afgedrukt, onder dwang van de overheid. Römer zegt dat hij in 1957, toen hij met roken begon, niet wist van de risico's. Pas later werden hem die duidelijk, maar toen was hij al zo verslaafd dat hij niet kon stoppen. Wereldwijd zijn tabaksfirma's vaker voor de rechter gedaagd door (ex)rokers. Tegen de Amerikaanse dochter van BAT hebben individuele rokers zeshonderd zaken aangespannen. In slechts één geval heeft dat ook geleid tot toewijzing van de schadevergoeding. De zaken worden meestal afgewezen omdat rokers al tientallen jaren zouden weten dat roken risico's voor de gezondheid heeft. Bron: spits Sizce bu adam haklimi...?? Ik vind van niet, je bent toch niet achterlijk yani dat je eerder niet wist dat het slecht was voor de gezondheid.. Vind het een domme reden. Eerlijk gezegd!

KaRaKaN
06-06-2005, 12:23
Ja daaaaaaag.

MaNyaK_GuZeL
06-06-2005, 13:06
whahahahahha en ik dacht dat ik gek was man :p maar dit slaat alles;)

ImoshMania
06-06-2005, 13:17
yugh bende gidim bari 5jaar roker

Canix
06-06-2005, 15:43

Slaat toch nergens op ?? hij is de spoor kwijt man !

CicieJj
06-06-2005, 16:48
muhahaha komiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiKK.. wuLLa LachweKKend.. :) Typisch voorbeeLd van een Slimme Salak (A)..